Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Jenny-Blue - 4 januari 2010 23:37


Kanske inte världens roligaste sak.. men den hamnade ändå under kategorin ¨Kul grejer¨ Finns även i sidomenyn.. längst ner..


PitaPata Dog tickers


Finns i alla möjliga former, färger och tema..

Av Jenny-Blue - 4 januari 2010 16:39


.. alla utom jag.. *snyft*

Jag står upp och skriver detta inlägg.. ska sätta mig i min julklapp.. och njuta.. ?? av att vara arbetslös.. ?? NOT.. Men jag ska njuta av en stunds skön massage..


-See you..   

Av Jenny-Blue - 4 januari 2010 13:45


Ja.. egentligen vill man väl helst bara lägga det gamla året bakom sig.. Och bara tänka framåt på det nya året och dess innehåll.. Men vårt lilla Julbak, som jag och svägerskan hade med de fyra kusinerna, var en av höjdpunkterna på 2009..

Lilla julbak.. sa jag.. ?! Ja.. så himla litet var det kanske inte, då det började vid tio-tiden och var inte slut förrän vid klockan 19.. någongång..


Det kan hända att jag förväxlat vem som tagit bilderna.. (ha överseende med detta Cilia) .. men jag tror att jag har fått rätt på det. Dessutom spelar det väl ingen större roll.. ?!


Ja.. Här kommer i alla fall bilderna från vårt julbak 2009:

Vi började med att förbereda degen till Lussebullarna.. Här står jag och vispar..


Oj.. vad jag vispar..


Jonathan och Dennis.. två bagare i full mundering.. redo för att angripa pepparkaksdegen..


  

Koncentrationen är på topp..


.. men båda har ändå tid att smila åt kameran..


Oj oj oj.. Här har degen till lussebullarna jäst ordentligt! ME LIKE.. *hi hi*


.. då är det dags för att baka ut bullarna..

Jag delar upp degen i bitar, så barnen kan forma dem lussebullar..


Elin anländer.. får förkläde på sig och kastar sig in i julbaket..


Jag intruerar hur det ska gå till..


.. och det ser ju ut som om det fungerade.. De blev jättefina lussebullar!


Jonathan..

  

.. Elin och Dennis.  


Här har Lussebullarna fått russin och blivit penslade..

och är redo för att hoppa in i ugnen..


.. och här är de näst intill klara..

De blev något större än vad normala lussebullar brukar vara..

- Men de var fantastiskt goda!


Under tiden som lussebullarna stod i ugnen..

.. bakade Elin och Charlie fler pepparkakor.

Här visar Cilia Charlie hur man kavlar.. Fram och tillbaka.. fram och tillbaka..


Sen var det dags för negerbullarna.. Åh förlåt CHOKLADBOLLARNA..


Jonathans händer..

  

Elin ser något farlig ut.. med sina händer..


.. och Elins händer i närbild..


Jaha.. ja här har ni mig.. också kladdig om händerna. Nu håller jag på att färga mandelmassa till figurerna, som barnen så fint fantiserar ihop och gör till verklighet..


                 

Ja.. ni ser ju själva.. Visst är dem fina!!


Nougat.. som jag och Cilia har i vårt julgodis.. ¨Kaduscher¨ som vi döpt dem till..


.. och då, till dem.. behöver vi även smält choklad.. ljus och vit!


Såhär ser dem ut när de är klara.. Åh de är SUPERGOA´!!


Av chokladen som blir över, brukar vi göra rischoklad..


Här är faktiskt en bild på det enda som blev misslyckat i år.. en sats knäck, som råkade brännas vid.. Men det var också allt.

- Imponerande Cilia! Det tackar vi ditt luktsinne för! Tack för fantastisk insats!


Däremot var insatsen med ¨årets pepparkaka¨inte lika lyckat..


Det gick nästan bättre för barnen.. där faktiskt..


 

Men oavsett.. om man nu bortser från Cilias något mindre

pepparkaks-dekor-talanger.. så blev det ett lyckat resultat, med

en himla massa kakor och godis..


Den perfekta avslutningen.. som barnen tjatat om sedan klockan 10:05..

FIKAN!! Där vi provsmakar allt vi gjort under dagen, tillsammans med lite

glögg/ saft..


* * * * * *


Ja.. det var vårt lilla julbak det..

.. och förmodligen årets längsta inlägg..

Av Jenny-Blue - 4 januari 2010 00:36


- Ah ja men.. ÄR DET KLOKT??!!


Har suttit sedan klockan 21:15 (missade början) och tittat på filmen som visades på TV3, ikväll.. ¨Departed¨ från 1996, med Leonardo DiCaprio, Matt Damond och Jack Nicholson.  Jag vet inte exakt, då jag inte kollade på klockan, men det kändes i alla fall som att det var reklam var 17-20 minut.. ?!


Filmen varade alltså från klockan 21 till klockan 00 ca.. Och helt ärligt tror jag inte att filmen är mer än max två timmar lång.. ??! (Ni får rätta mig om jag har fel..)


Jag har accepterat att det visas reklam mitt i filmerna.. Det blir nästan lite jobbigt om man råkar se en film utan någon reklam.. men detta var ju absurt!

- ABSURT ! I TELL YOU !


Jag kommer i framtiden att välja bort att se film på TV3 om det finns andra alternativ.. vilket det oftast finns..


- Ja.. förlåt..

Men efter kvällens erfarenheter, är jag rädd att jag blivit något anti TV3..

Tyvärr.. men det är sant!



LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards