Alla inlägg den 18 juli 2011

Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 23:00

Ibland händer det små, men underbara, saker i vardagen som får en att uppskatta livet lite extra..


Låt mig presentera, dagens lilla mirakel: 013

  


En liten duva som helt plötsligt satt på bordet ute på balkongen.

Jag som var på väg ut för att ta ett bloss, stelnade till i dörröppningen och väste till Tomas, som satt precis brevid, vid datorn, att sakta resa sig upp och ta kameran..


Inte visste jag att den lilla duvan inte var rädd för människor..


Både jag och Tomas är väl införstådda med att man inte får lov att mata fåglar på balkongen, allra minst duvor, men den lilla stackaren verkade helt slut så vi kunde bara inte låta bli att försöka ge den lite bröd och vatten. Varken det ena eller det andra tilltalade dock vår lilla gäst.


Efter en stund kunde Tomas inte hålla fingrarna i styr längre och var bara tvungen till att prova om han kunde få duvan till att sätta sig på hans hand. Då flög den ner till grannen på bottenvåningen.


- Ja ja, tänkte vi och gick in i lägenheten igen.

Tomas satt vi datorn och jag gick runt och plockade lite.. och när jag kom in i vardagsrummet igen, ifrån hallen, satt duvan där.. mitt på golvet.


-Ääh, Tomas, sa jag lite frågande och när han tittade upp såg han först inte vad jag ville ha sagt med det.. men sen förstod han såklart.


    


Tomas fick tag på det lilla livet, efter att Bella nästan hunnit före.. och jag passade på att fotografera..


   

  

Sen tog Tomas med vår lilla vingbeklädda vän ut på balkongen igen. Eftersom duvan var ringmärkt, kunde Tomas ringa till ägaren, som blev överlycklig.


Hon berättade att hon och hennes man hade varit ute och rastat sina duvor, när en falk hade kommit och splittrat gruppen. Alla hennes fåglar hade flytt åt olika håll och hon hade fortfarande inte lyckats hitta alla ännu. Detta var för fyra dagar sedan..


Under tiden som vi väntade på att de skulle komma och hämta sin lilla fågel, fick den lilla duva sitta på vårt balkongräcke och vila sig. Den ville fortfarande inte ha något vatten, men den verkade nöjd efter att jag skvätt lite vatten över den, där i den gassande solvärmen..



Efter en stund satte den sig tillrätta.. ja den nästan låg ner.. och något senare kände den sig så pass trygg att den slöt sina ögon.. Jag tror nästan att den somnade..



- Hur söt som helst!


Efter tjugo minuter, en halvtimme ungefär, ringde det på dörren och paret som var ägare till sömntutan hade kommit. Medan mannen tog hand om fågeln, berättade kvinnan att hon faktiskt hade hittat en till av de bortkomna fåglarna tidigare under dagen.. borta vid Mobilia..

"De små, hittar inte hem lika lätt som de vuxna" sa hon och var ytterst tacksam för vår vänlighet..



Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 16:15

   Någon som förmodligen har haft svårt att hitta hem igen.. ?!



Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 14:45

.. sniglar på en och samma plats:



Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 11:30


   

Blir lite rädd för människans fördärv..

Det är syner som denna, som gör det svårt att lära sina barn att man inte ska skräpa ner.. Eller ja.. Barnen tycker ju själva att det ser förfärligt ut, men undrar samtidigt hur det kommer sig att vuxna människor, som borde veta bättre, gör så här..


Mitt svar då blir oftast, att de stackarna aldrig har fått lära sig bättre..

Varpå barnen svara med beklagande röst:

-Stackars dem..



Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 10:00



Härligt, tycker jag..

 Att läsa om sådant som får bitarna att falla på plats!

 

Av Jenny-Blue - 18 juli 2011 07:45


 

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards