Alla inlägg under augusti 2012

Av Jenny-Blue - 22 augusti 2012 10:09


Melissa Horn spelade på Malmöfestivalen igår..

Lite ledsamt att jag inte kunde ta mig dit, eftersom jag hade barnen.. men det kommer

väl fler tillfällen..?! Var och såg henne på Konserthuset, tillsammans med Tomas, i höstas..

Och jag måste säga att även om jag gillade hennes musik sedan tidigare, blev jag glatt

överraskad över hennes sköna stil med sitt lugna och naturliga uppträdande..


Lyssna på några av mina favoriter:

"Lät du henne komma närmre"

"Jag kan inte skilja på"

"Falla fritt"

"Jag saknar dig mindre och mindre" 

"Du är nog den"


 




Av Jenny-Blue - 21 augusti 2012 09:59


Härom veckan blev jag lite osäker och bestämde mig därför, för att googla det..

Var något tveksam, att det ens kunde finnas i "skrivform" men jag hittade det här:


KÄRLEK på Wikipedia


Kan kanske vara kul, för fler än mig att veta..?!

Av Jenny-Blue - 20 augusti 2012 23:45


De flesta har väl gnällt på värmen idag..?!

Jag kan förvisso hålla med om att det har varit varmt,

men jag har verkligen njutit av varje sekund idag!

- Speciellt nice, har min eftermiddag varit, då jag fick

spendera den på trädäcket hemma hos Tomas syster!

De stora barnen i poolen och Charlie sidan om i badbaljan..

Jasmine sov i sin vagn och jag kunde gå runt i bikini!


När min lilla Ängel vaknade passade jag på att ta några bilder och här kommer dem:

       

Jag vet att man som mamma tycker att ens barn är guda-sött..

- Men håll med om att hon är bedårande..?!


Tog även lite bilder på mig och Jasmine ihop och här kommer dem:

        

Mor och Dotter.. (känns bra att skriva..)


Ja.. dagen har varit nice, som ni kanske förstår..

Den började bra, vilket förmodligen är anledning till att resten blev så lyckad..?!

Pojkarna var uppe när jag kom upp ur sängen, vid 07:30 och bortsett från lite trugande

på Charlie, fick de på sig kläder och blev klara med frukosten, ganska så smidigt..

Det blev lite lätt panik, när vi upptäckte, men som vi misstänkt, att hissen fortfarande

var ur funktion, men eftersom vi skulle ner och inte upp, kändes det ändå överkomligt..

När vi kom ner, trodde jag dock att jag glömt mobilen där uppe..?! men den låg i väskan

som tur var.. Däremot hade jag gått ifrån mina cigaretter, men de tänkte jag inte gå upp

sju våningar för! Jag bestämde mig ganska så snabbt att jag skulle köpa nya i stället..


Jonathan skulle egentligen haft med sig några bilder på sin, idag 1 månad gamla, lillasyster..

Men jag har inte hunnit skriva ut några bilder, så han fick visa upp henne "live" inne i

klassrummet i stället.. Han sken som en sol med sin stolthet över sin syster!

Och Charlie var inte långt ifrån, med att glänsa han heller..

- Härligt att vara mamma, vid sådana tillfällen!!


När vi var klara med "uppvisningen" på skolan och vi lämnat Jonathan, åkte

jag, Charlie och lilla Jasmine till Burlöv Center. Jag hade inte ätit någon frukost,

så jag hade planerat in en "frukostklassiker" på Espresso House, innan vi skulle göra

dagens ärenden.. Kläder till Jasmine som skulle bytas (en present som var alldeles för stor i storleken)

Jag skulle köpa cigg och egentligen fixa en saknad förlängningssladd.. men tiden räckte inte

riktigt till, då Jasmine hade vaknat och krävde mat. Så det blev ett toalettbesök för Charlie

i stället, innan vi åkte till jobb för att hälsa på pappa, farfar, tjejerna och alla de andra..

- Charlie var i sitt esse, när vi kom dit, då han har velat åka till jobb i flera månader.

(Jag lovade honom då, att vi skulle åka dit, när bebisen var född och vi skulle gå hemma)


När klockan var tolv, var vi tillbaka på skolan för att hämta Jonathan.

Fastnade där en stund, då klasskamrater, förbigående föräldrar och några av

lärarna, ville gratulera och titta på Jasmine.. men när hon började skrika efter mat,

kom vi loss och körde då hem till "Farmor" för att lämna Jonathan och ge Jasmine mat..


Här, en bild på Farmors hund och Jasmine:

- Hur sött som helst!!


Efter Farmor, åkte jag, Charlie och Jasmine till affären för att inhandla

dagens mat, innan vi landade hemma hos Tomas syster..

.. sen var vi där tills det var dags att åka hem!


- Ja.. det var min (vår) varma dag.. och nu är den slut..

.. även om det är väldigt behagligt att sitta på balkonen fortfarande..

Klockan är snart ett.. nattetid då.. och det är dags att även jag kommer i säng!


Imorgon är det skola för Jonathan och dagis för Charlie..

Jasmine ska vägas och jag har en bokad tid för samtal på BVC.

På eftermiddagen kommer Jonathans fd. dagmamma och hälsar på och

klockan 18, kommer Tomas för att hämta Jonathan till fotbollsträningen..

- En helspäckad tisdag, med andra ord.. och då kan det ju vara bra att ha sovit lite innan!


Så Natti natti, på er alla!

Ta hand om er själv och varandra

och Sov så Gott!


 

Av Jenny-Blue - 19 augusti 2012 23:30


Imorgon är det måndag.. och skolstart för Jonathan..

- Kan inte fatta att min "lille" kille börjar i trean..?!!


Och Charlie.. blir en "Groda".. på dagis.

Från att ha varit först en "Myra", sen en "Snigel" och nu,

som sagt, blir han en "Groda".. Sedan går han bara ett år

till, på dagis, innan han börjar förskoleklassen borta på skolan..?!


- Det känns lite som om tiden flyger iväg, på något vis..


När jag gick hemma med Jonathan.. när han var en liten bebis.. tyckte jag att det var

skönt till en början, men efter några månader klättrade jag på väggarna. Med Charlie

höll jag ut något längre, då jag intalat mig själv att detta skulle vara sista gången jag

skulle vara mamma"ledig".. Nu, med Jasmine, är jag ännu mer inställd på att njuta av

varje sekund jag är hemma.. och det gör jag.. än så länge.. men det finns ju inga

garantier på hur länge det håller..?!


Jag älskar mina barn, men tillhör skaran som tycker om att jobba..

Även om jag också kan längta efter min årliga semester..


Innan Jasmine var född, var jag lite rädd för att min mamma"ledighet", efter

separation och grejer, skulle kännas isolerad och väldigt ensam, men det kan

jag ju säga att så blev inte fallet.. inte än i alla fall. Och det känns ju bra!

Nu har jag tid till att träffa alla de människor jag inte träffat på länge.. så

om det bara är över en snabb kopp kvällskaffe, men även de vänner som inte

jobbar kontorstider. Och i och med separationen, har kontakten med "bortglömda"

vänner återupptagits.. och det känns bättre än bra! (De har egentligen aldrig

varit bortglömda, men hamnat lite på sidan om, då tiden inte räckt till..)


Nä..

Klockan är mycket och jag måste komma upp i tid imorgon.. så jag får nog avsluta nu..

- Jag har ju trots allt TRE barn som ska komma i ordning, innan vi kan komma iväg..?!



Så jag säger God Natt.. Sov Gott.. och Dröm så sött..

- Tjingeling..



Av Jenny-Blue - 18 augusti 2012 00:50


Idag kom jag äntligen iväg till IKEA, som jag har varit på väg till hela veckan..

Jag är egentligen ingen stor IKEA-diggare.. men de har saker jag behövt och

eftersom de är relativt billiga.. beroende på vad du ska ha så klart.. Så blev det så idag..


Och håll med om att det ska inte så mycket till, för att sätta lite extra piff på sitt hem..?!


Köpte nya sängkläder..

Två set för 198 kronor.. Helt okej

Och de gjorde sig bra i mitt sovrum, tycker jag!


Sen köpte jag speglar..

Ett paket, med fyra stycken..

Som jag satte upp i den lilla hallen.


Jag köpte svarta lådor till sittbänken i den stora hallen..

Originallådorna var vita, men jag ville ha svarta,

för att få lite mer sting.. och för att det ska

passa in med resten av hallens inredning..

  

Sedan köpte jag en sak som jag tänkt sy själv,

men som jag inte hunnit med.. och för 49 kronor

hade jag inte ens kunnat köpa tyget, jag skulle behövt..

 

Egentligen ska den hänga över armstödet på soffan,

men jag hängde den över bordet i stället..?!


Och det jag är absolut mest nöjd över, att jag kom ihåg

att köpa, var belysning till mitt vitrinskåp..

.. har ju bara haft skåpet i cirkus fyra månader..?!

Har tagit fasta på det där med punktbelysning, för det gör

verkligen mycket, med ett rum, när man kan belysa det på olika sätt!

Heter det verkligen så, belysa..?!


Ja, det var några bilder på vad jag köpt idag..

Det blev lite bestick och värmeljus också, men

det behöver ni kanske inte ha bilder på..?! *Ha ha ha*


Som sagt är jag inget "IKEA-fan"..

Speciellt inte, efter de flyttade till Svågertorp!

Men som sagt.. så kan man göra sina små fynd..

Och eftersom jag gillar att göra fynd.. så får man utstå en del..


Hur som helst.. Jag stormtrivs i min lägenhet..

Och allt eftersom, saker och ting "faller" på plats, trivs jag ännu mer!

Det har varit lite kämpigt att hitta sin stil i inköp av möbler, till ett helt nytt

boende.. Soffa, soffbord, hyllor, säng, Tv-bänk, byråar, köksbord och stolar, mm..

- Allt på samma gång! i stort sett..

Jag har hela tiden varit noga med att allt ska vara så neutralt som möjligt, just i färgval,

men har också försökt tänka smart, mest ang. förvaring, för att kunna få plats med

sådant som man gärna gömmer undan.. som handdukar, julgardiner och vintertröjor, mm..

Samtidigt så har jag kollat runt en hel del, i olika butiker, för att inte betala överpris.

- Och jag tycker faktiskt att jag har lyckats rätt bra!


Min soffa är ett exempel på "bra pris"

Kollade först på begagnat på blocket, men hittade sedan en alldeles ny

soffa på Nilssons i Svedala, för samma pris som de begagnade..?!

- Gissa vad jag valde..?!


Och pojkarnas rum. Deras säng är ett exempel på "smarttänk"..

Köpte en våningssäng i modellen större..

(Bädden där uppe är 90 cm bred och den där nere är 150 cm bred.)

Den tar förvisso lite mer plats än modell "vanlig" våningssäng, men

sen å andra sidan kan det lätt få plats två ungar i den nedre sängen.

Vilket är tjäning när kusiner eller kompisar, hälsar på och vill sova över!


När alla stora möbler var på plats.. var det alla de där små,

men ändå viktiga sakerna som sänglampor, taklampor, mattor,

vägghyllor, väggfäste till Tv:n i pojkarnas rum, skoskåp, mm..


Och efter det kom inredningen.. stilen.. den lilla piffen..

Gardiner, kuddar, tavlor, speglar, köksduk, tidningsställ, mm..


Och som sagt.. nu när bitarna börjar falla på plats känns det riktigt bra!

Visst har jag fortfarande saker kvar.. som typ 200 kartonger.. som

måste sorteras och tömmas, men det får jag ta efter hand.

- Det är ju inte så att de springer ifrån mig direkt!



Av Jenny-Blue - 15 augusti 2012 01:57


Det är nu, nästan precis, nio månader sedan jag och Tomas bestämde oss för att separera..

Under de sex första månaderna, bodde vi fortfarande ihop och jobbade under samma tak.. En jobbig tid, men samtidigt en förberedelse-period, där vi båda faktiskt kom närmare varandra, än vad vi någonsin varit tidigare.. För i samma stund som vår separation blev ett faktum, verbalt, så släppte alla krav och trycket på att försöka vara "perfekt" minskade radikalt! Redan från första stund, lovade vi varandra att hålla vår vänskap och vi vårdade den ömt.. allt för barnens skull, men även för vår egen. Det har funnits många gånger som jag personligen, skulle ha kunnat flippa ut fullständigt, men hållt i tyglarna och jag måste säga att det har inte bara varit för barnens skull.. inte heller för Tomas eller för vår vänskaps skull.. utan mest för min egen skull.. Och nu, nio månader senare, kan jag bara säga att det har gynnat mig!


Jag har vuxit som person.. både i andras och i mina egna ögon, vilket har stärkt mig på min resa..

Och det stärker mig fortfarande..! Det tog 34 år, tre barn och en separation från ett 12 år långt

förhållande.. innan jag kunde hålla igen på mitt häftiga humör.. men nu kan jag! Och det är en

seger varje dag!


Det är få som vet varför jag och Tomas delat på oss.. knappt att vi vet det själva faktiskt..?!

Jag kommer inte gå in mer på det.. för det spelar ingen roll, egentligen.. Men jag kan säga

att det har inte varit några lätta nio månader precis.. Varken för mig eller för Tomas.. trots

att det var vi som tog beslutet. Barnen är väl de som vi varit mest oroliga över, men eftersom

vi hanterat allting, så "naturligt" vi kunnat, har det blivit lite av naturligt för ungarna med..

Och jag måste bara säga att de fixar detta superbra!!

Man ska inte glömma dock, att barnens tankar och funderingar, frågor och förhoppningar lever

kvar.. länge.. så det är bra att ställa frågan om hur de känner och om det finns något nytt att

prata om, lite då och då.. så att ungarna inte gräver ner sig i det tysta..

- Ett litet tips, som vi fick på familjerådgivningen..


Det har alltså gått nio månader.. sex månader under samma tak och tre månader i vars

en lägenhet.. Det känns som en evighet, samtidigt som det känns som om det var igår

som allting började.. Många tårar och hjälplösa frågor till en början.. och ibland fortfarande..

.. men det går längre och längre mellan gångerna.. Kanske är det tiden som läker såren..?!

Kanske är det vår vänskap som lindrar..?! Kanske är det bara så att vi insett att det var rätt

beslut vi tog, i alla fall..?!


Jag kan i ärlighetens tecken, erkänna att jag faktiskt mår bra..

Jag ler oftare nu.. skrattar högre och trivs med mig själv igen..



Av Jenny-Blue - 13 augusti 2012 12:38


Igår efter att mamma och pappa, som varit och hälsat på, åkt hem igen.. gick

jag runt i mina fina lägenhet och plockade lite.. Pojkarna rum var tyst och mörkt,

eftersom jag lämnat dem hos Tomas tidigare.. och Jasmine sov.

Jag hamnade på balkongen och fick för mig att skapa lite myskänsla, så jag tände ljusen

i mina lyktor som står på golvet i ena hörnet av balkongen.. Sedan hämtade jag min lilla

bärbara och satte mig tillrätta.. Solen hade gått ner, men det var fortfarande behagligt 

ljummet i luften. Jag tände en cigg och satte igång datorn..


Just som jag sitter där hör jag ett konstigt ljud.. upptäckte efter en stund att det var ett av

ljusen som sprakade. Min första tanke var att det kanske hade blivit fuktigt, eller nått, men

ljudet fortsatte och jag fick till slut se efter vad som stod på.. 


- Åh så läskigt.. till och med lite grisigt faktiskt! 

Det visade sig vara en liten oskyldig nyckelpiga som förmodligen suttit i lyktan och som

förmodligen trillat ner i ljuset, när jag stängt luckan.. Och nu låg den där, precis intill veken

och sprakade och puffade, tills dess skal var alldeles svart..


- Stackars liten, tänkte jag.. och kände först att jag kanske skulle blåsa ut ljuset igen, men

kom på att det faktiskt hade sprakat en bra stund och att den lilla nyckelpigan måste varit

jättedöd, länge.. Och en grillad nyckelpiga, behöver nog inte någon större hjälp, så det blev

att jag lät ljuset brinna och efter ytterligare en stund tystnade ljudet..


Ja, jag erkänner mina skuldkänslor.. men det gick över och idag är de nästan som bortblåsta..

.. eller ska man säga uppeldade..?!


 

Två nyckelpigor, som brinner för varandra i stället

för att bli grillade i ett doftljus på min balkong..

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards