Alla inlägg den 18 juni 2013

Av Jenny-Blue - 18 juni 2013 18:20


Sedan min och Tomas separation, har jag börjat se saker och ting annorlunda.. (så klart) och jag kan känna att jag utvecklats till det positiva.. Jag känner mig till exempel klokare nu. Lite äldre och något mer erfaren liksom.. "Med ålder kommer vishet" om jag ska försöka förklara det..?!

Jag har insett mitt värde.. Vad som spelar roll eller inte.. Och framför allt, att tro på mig själv..! Och tack vare detta, har jag lärt mig att sortera, inte bara i händelser utan också i vilka människor jag vill ha i min omgivning.. Allt detta har i sin tur fått mig att vända upp och ner på mitt liv.. Vilket är till det positiva, vill jag tillägga..

Ta bara en sådan sak.. som midsommarfirande i Värmland..?!
För er som inte känner mig, kan jag berätta att jag har firat midsommar
i Värmland redan långt innan jag föddes..?! Med hela tjocka släkten.. varje år..


Foto på midsommarfirare.. både släktingar och vänner.. Dock bara en del av dem.. *smile*


Hagvallen.. som vår gård heter.. består av två hus.. Storstugan och Lillstugan.. Där finns ett utedass, som dock inte används lika flitigt sedan vi fick gjort en riktig toalett i Lillstugan, för några år sedan.. Ett hönshus, som jag minns att vi använde som "soprum", när jag var barn.. och där man kunde hitta ormar om man hade tur.. men som numera bara står, då vi har ett sopkärl innanför grinden, som blir tömt varannan vecka.. Och så har vi Logen med "Rännet" - det gamla stallet och loftet, där det (långt innan min tid) fanns hästar och grisar. Rännet.. som egentligen är det gamla höloftet, är inrett med sängplatser.. Allt i sin enkelhet, men väldigt mysigt. När jag och mina kusiner var barn användes det mest som "koja" och ibland hände det att vi sov där.. Men när vi senare blev ungdomar och hade kompisar med oss, blev det "vårt place"..
Logen - är platsen vi spenderar vår midsommarafton på. Väggarna lövas med björk, av "pojkarna", under förmiddagen, på midsommarafton.. Och när festen väl sätter igång med mat, dricka och sång, luktar det sådär fantastiskt gott.. som det bara kan på Logen på Hagvallen.

Under tiden som "pojkarna" lövar logen, fixar "flickorna" maten.. Numera är det min moster som är "kökschef".. men när jag var barn var det alltid min mormor som höll i slevarna.. medan min mamma och min moster fick skrapa nypotatisen ute på "Backen". Men som sagt.. alla blir vi äldre och nu är det mamma och moster i köket, medan vi "barn" fixar potatisen..

Jag har dock inte riktigt lyckats foga mig i det här med "pojk- och flickgöra".. (?!) så min stora uppgift på midsommarafton har alltid varit att klä midsommarstången. Först tillsammans med min pappa, men under de senaste åren har det mest varit jag.. Pappa har liksom lagt det i händerna på mig, då det egentligen var hans grej att fixa från början..

Lillstugan - består av två rum, kök, badrum och en liten hall.. Ena rummet är ett inrett sovrum, med en våningssäng och en dubbelsäng, ett litet bord, hörnskåp och matta på golvet. Det andra rummet är mer som ett vardagsrum. Där finns en öppen spis, två bäddsoffor, ett litet kaffebord.. som ALLTID har varit ytterst känsligt för beröring.. Finns inte en gång, som det stått någon form av dricka på det bordet.. kaffe, te, läsk, saft, whisky eller grogg.. UTAN att det har spillts ut.. *hi hi hi* (ler för mig själv)


Foto på Lillstugan och "backen" (taget med Storstugan i ryggen..)


Storstugan - är precis som i namnet, större. Med hall, kök och vardagsrum (även det med öppen spis) på bottenvåningen.. Och trappa upp till två sovrum, på ovanvåningen. "Västra rummet" som vetter mot väster.. Och "Östra rummet" som vetter mot öster..
När jag och Tomas blev ihop och så småningom skaffade familj, blev Västra rummet "vårt".. och så har det varit sedan sommaren 2000.. fram till och med förra sommaren..


Foto på Storstugan, backen.. och en liten bit av Logen..


Foto ner mot Logen och rännet.. taget utanför Storstugan..


I år dock.. blir det någon annan som får "vårt rum".. eftersom varken Tomas, jag eller barnen åker upp.. Jag hade kanske tagit mig upp med barnen om Jonathan hade varit hemma.. Men eftersom han är iväg med farmor i Kroatien och kommer hem på söndag, ser jag ingen mening med att åka upp..?! Dessutom.. och nu kommer vi till "mitt nya jag".. ser jag, tyvärr, ingen som helst mening med.. att köra 120 mil (tur och retur) för att trängas med en massa människor (även om de är mina släktingar) som egentligen inte är intresserade av mig eller mitt sällskap, utan alltid har haft större intresse i Tomas..?! Och eftersom Tomas inte skulle med i år.. (hade kanske följt med om Jonathan varit hemma och om han hade haft någon semester..?!) så tackade jag nej till en midsommarafton på Hagvallen i år.


Foto taget från backen, ner mot sjön och vår vik..


Det har faktiskt hänt.. (?!) två gånger tidigare.. att jag "missat" Hagvallen.
Första gången var när jag var barn och fortfarande bodde hemma hos mamma och pappa.. Då vi av någon anledning firade midsommar hemma hos min mormor och morfar, i deras trädgård i skogen, kommer jag ihåg.. Andra gången.. var faktiskt mot min vilja.. Jag hade flyttat hemifrån, hade inget körkort och pga min dåvarande pojkvän, fick jag inte (?!) åka iväg.. (Helt galet, nu när man tänker på det..?!)

Och nu.. tredje gången gillt.. är jag vuxen och separerad, med tre barn.. Och trots att jag har körkort.. och bestämmer helt och hållet själv.. så väljer jag att inte åka till Värmland.. vårt egna lilla paradis på jorden.. "Hagvallen" för att fira midsommar i år..


Foto taget nere på vår brygga..


LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards