Alla inlägg den 6 juni 2014

Av Jenny-Blue - 6 juni 2014 15:47


Det har bara gått två dagar, sedan beskedet kom och slog undan fötterna på näst intill en hel stadsdel..?!
En av pedagogerna på Charlies avdelning, på dagis.. drabbades av en plötslig död, under natten eller morgonen till den 4/6. (Läs inlägg från 5/6)

När jag kom in på avdelningen igår, för att lämna Charlie.. hade en del barn redan fått reda på det inträffade via sina föräldrar, som precis som jag blivit informerade dagen innan.. Pga. min stora oro för hur Charlie skulle ta det fruktansvärda beskedet, valde jag att inte själv berätta något för honom, vilket jag berättade för pedagogerna när jag kom på morgonen.. Med en klapp på axeln, fick jag höra att det var helt rätt beslut.. Oron som jag hade haft under större delen av natten innan, lade sig redan när vi kom in på avdelningen.. Svårt att förklara, men stämningen var lite som vanligt, fast som inbäddad i en dimma av sorg.. Och även om man blev dämpad av det tunga i luften, kunde man känna hur kärleken flödade i varje rum.. Och en stark känsla av trygghet spred sig över mig..

När jag stod och pratade med en av pedagogerna, lite om vad som skulle hända under dagen.. med planerad minnesstund med ljus och foto.. och hur de skulle försöka svara på allas frågor.. kom ett av barnen som hade fått reda på det inträffade.. Den lilla treåringen satte sig på en stol, som stod alldeles intill oss och utan att titta på oss tog barnet pedagogens ena hand. Pedagogen tittade på barnet, avbröt sig själv mitt i en mening.. "Bara som en sådan här sak" sa hon och lyfte något på sin hand. Det lilla barnet tittade upp mot oss, med tårar i ögonen, mötte min blick och tittade sedan ner igen. "Det är viktigt att vi finns här för varandra" sa pedagogen..

Ett otroligt arbete, våra pedagoger utför.. Varje dag egentligen.. men extra påtagligt, vid sådana här tillfällen!
På det mildaste sätt, med det största tålamod, klarar de av att hjälpa våra små, i deras sorg.. De svarar på barnen frågor.. Pratar.. Kramar.. Ser till varje individs olika behov, samtidigt som de ska hantera sin egen sorg.. Helt fantastiskt!! Det kan inte uttryckas nog, men en stor eloge till alla dessa fantastiska människor!! En massa kärlek till er!!

Jag skulle iväg med Jonathan för att göra del två av ett "skriv-och läs test" på sjukhuset, så Jonathan var med och lämnade de små på dagis.. Eftersom vi hade tagis sovmorgon, med frukost hemma, var vi inte på dagis förrän klockan nio.. Och efter att ha stått och pratat med pedagogerna, åkte jag och Jonathan direkt till sjukhuset, då vi skulle vara där klockan tio.

Väl på sjukhuset satt jag och tittade på Jonathan under tiden som han genomgick de olika delarna av testet. Jag tittade på kvinna som satt mittemot honom.. och jag tänkte på vad det var hon egentligen gjorde för Jonathan.. Även om det hade varit någon annan som utfört testet, då det finns många som jobbar inom vården och även om hon har betalt för tiden med min son.. så kunde jag inte låta bli att känna en otrolig känsla av tacksamhet, inför just denna kvinna.. För hur man än vrider och vänder på det så kommer det hon gör tillsammans med Jonathan, kunna hjälpa Jonathan i framtiden.. Och hennes fina sätt mot honom värderas högt.. (Det är ju faktiskt inte alla som vet hur man hanterar ett barn i praktiken, bara för att man har utbildning på papper..)

Testet blev klart och jag och Jonathan åkte till frisören för att få honom klippt, något jag hade lovat honom sedan två veckor tillbaka.. Egentligen hade vi beställt tid på en salong inte så långt ifrån sjukhuset, men den frisören ringde och avbokade, då hon som skulle klippa Jonathan tyvärr hade blivit sjuk.. Impulsivt åkte vi till Jägersro Center istället för att se om de fanns någon ledig drop in tid.. Hade fått höra av min ena arbetskamrat, att det hade öppnat en ny salong som skulle ha någon form av öppningserbjudande, med klippning för 300 kronor.. så vi provade att åka dit. Det visade sig bli vår tur i oturen, då det lönade sig, kan jag säga.. Tydligen var det barnens dag, eller i alla fall firande av barnens dag.. och därför kostade en barnklippning bara 200 kronor.. Under tiden som Jonathan satt där i stolen och blev ompysslad, kom återigen känslan av tacksamhet över mig, då tjejen som tog hand om Jonathan verkade väldigt rar. Ännu en vacker själ, som förgyller livet för någon annan dagligen.. men just då för min äldsta son.. Så än om det bara handlar om ett möte som vara i tjugo minuter.. så är det något gott att minnas..

Dagen gick.. Tankarna var nästan hela tiden på Charlie och dagis..
Men jag och Jonathan fick gjort vad vi skulle.. Sjukhuset, frisören och inhandlat mat inför kvällen..

När vi kom till dagis, för att hämta de små, berättade pedagogerna att dagen hade gått bra.. De hade haft en minnesstund, med foto på den avlidna, älskade pedagogen. De hade tänt ljus och pratat om henne och om döden.. Efter samlingen, hade barnen fått rita vars en teckning.. Fick berättat för mig att Charlie inte ville rita någon teckning, till en början.. Han hade bara velat prata om "Helo" (ett X-Box spel som Charlie inte får spela) .. Charlie hade sagt att man skulle vara minst 16 år för att spela det spelet eftersom man ska döda en massa människor.. Men så hade han tagit pennan ur handen från pedagogen som satt och lyssnade på Charlies berättelse och ritat två stycken hjärtan.. Jag fick se den färdiga teckningen, tillsammans med alla de andra barnens teckningar.. och det var en massa hjärtan, regnbågar och glada "gubbar" i färgglada färger.. Underbart att se!

Charlie sa inte så mycket om det.. Han berättade att hon var död och att de hade ritat teckningar, men mycket mer än så var det inte.. När vi kom hem till Tomas, senare på kvällen, räddade han två stycken maskar från en fågel, som "tänkte döda och äta upp dem".. som Charlie uttryckte sig.. och jag förmodar att det är så det kommer att visa sig i vår lilla Charlie..?! Han kommer nog inte vilja prata om det rakt på, direkt ut.. så det gäller att vara observant på småsaker som händer runt omkring, så som hur viktigt det är för honom att rädda maskarna från att dö..

Jag är inte längre orolig för Charlie.. bara ledsen.. (för alla sörjande, inte minst för hennes familj..) Och även om jag är medveten om att det kommer att ta tid och att det kanske till och med kommer en senare reaktion.. så vet jag att Charlie kommer att klara detta..

- Kärlek till er alla..!

Av Jenny-Blue - 6 juni 2014 11:38


.. firas sedan 1893 till åminnelse av Gustav Vasas val till kung 1523 och av 1809 års regeringsform. Den 6 juni blev officiellt Sveriges nationaldag 1983. Innan dess kallades dagen för "svenska flaggans dag".. (1916-1983) Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag och från och med år 2005 även en helgdag..


Hämtat från App: "Årets dagar" och Wikipedia

Bild hämtad från Google..

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards