Alla inlägg den 26 juni 2014

Av Jenny-Blue - 26 juni 2014 23:57


Jaha.. Detta var ju inte så bra.. varken för hunden eller för min plånbok..?! Eller för mina nerver heller för den delen..!?

Bella rök ihop med en kompis, över en boll, för några dagar sedan, när vi fortfarande var uppe i Värmland.. mest en markering från Bellas sida och kompisen gick undan nästan direkt, så det var inget konstigt alls.. mer än att jag reagerade lite på Bellas sätt att slicka sig konstigt runt munnen, sekunderna efter "tillsägelsen".. Blev lite misstänksam dock, när hon senare på kvällen skrek till, i samband med att hon skulle få ett tuggben att mumsa på.. Och ju längre tiden gick desto mer deppig verkade Bella..?!

Igår ringde jag till veterinären, för att få en tid.. Eftersom hon hade börjat äta och dricka igen, så gjorde jag en bedömning på att hon höll på att bli bättre, men att vi ändå skulle ta och kolla upp vad som hänt.. Bokade därför en tid, som idag, istället för att ta en akut tid.. vilket kan få mig att känna mig som en riktig skit, nu såhär i efterhand, när jag efter dagens besök, fått reda på att en av hennes kindtänder har knäckts..?!!

- Mammas lilla tulla! Och inte blev det lättare hos veterinären, med både Jasmine och Charlie som sprang rundor och stimmade och stojade.. (trots tillsägelser, flera gånger.. *grrrr*) Bella har varit hos veterinären tidigare, då hon två eller tre gånger fått åka in för att tömma analsäckarna.. (Äckligt, jag vet, men det är ett relativt vanligt problem hos vissa småhundar, tyvärr.. Och vad gör man inte för sin lilla tuss..?!) Hur som helst.. Pga. dessa tidigare traumatiska upplevelser på Djursjukhuset, var det lilla livet näst intill sönderstressad redan, när vi kom in till undersökningsrummet.. och som sagt Charlie och Jasmine hjälpte ju inte till så värst mycket.. I alla fall.. Bella fick en bedövningsspruta för att lugna ner sig och sen satte ju cirkusen igång..?!

Veterinären kollade tänderna och fastslog problemet.. Fick order om att återkomma imorgon, genom att ringa innan klockan 8:00 för att boka en akut tid, för operation.. Ok.. so far so good.. Men eftersom Bella tillhör pensionärerna, så måste det tas blodprover, innan operation är möjlig, vilket de passade på att ta redan idag, då Bella ändå var sövd och näst intill sovandes..

- Tulle lilla Bellis.. Eftersom hon var sövd och hade ett lägre blodtryck, fick de sticka henne två gånger, för att lyckas få ihop två små rör med Bellablod.. (Här snackar vi full koncentration på båda barnen, kan jag tillägga.. Och inte ett pip sa de under hela tiden.. Ja, inte mer än Charlies fråga om hundar är varm eller kallblodiga, i alla fall..)

Ja.. Och så kom det där med analsäckarna igen.. även detta ville veterinären passa på att få gjort under tiden Bella sov.. Synd bara att det inte var samma veterinär, som gjorde ingreppet direkt själv.. istället för att låta två små stackars sommarvikarier få göra det.. (Säkert dömande av mig nu, förlåt..?) Men då de båda misslyckades.. och veterinären ändå fick komma tillbaka och göra det, kändes det lite väl häftigt.. Tulle mammas lilla Bella.. Oj vad hon skrek.. och oj vad hon försökte komma loss ifrån mina armar.. (Något större inverkan på barnen, denna delen.. Ingen tycker om att höra ett djur gråta/skrika.. Ingen frisk människa i alla fall, får jag väl tillägga..?!) Ja.. och så två smärtstillande sprutor på det.. och så tillslut uppvaktningssprutan.. Galet mycket på en gång.. även om det rörde sig om en och en halv timme, från det att vi kom in tills det vi kom ut..

Men men.. Så fick vi då äntligen komma ut, ur det lilla klaustrofobi-framkallande undersökningsrummet.. Två minuter i väntrummet, max.. sedan vad det dags för plånboken att hitta upp ur väskan.. *panik, panik, panik*.. Sekunderna det tog, innan hon i kassan sa vad kalaset skulle komma att kosta.. *Tur hon är försäkrad*.. hann jag tänka.. innan beskedet om de 2254 kronorna kom.. *Puff, så var de borta.*

Inte det att jag inte vill det bästa för min hund.. men jag hade tänkt mig att jag skulle få lite rätt på förra månadens obalans, som blev i och med bilköp.. och allt vad det innebär med försäkringar och skatt.. och ja..?! Men okej..?! Balansen får väl vänta tills nästa månad istället..?! Självrisken på djurförsäkringen är betald, eller näst intill.. så förhoppningsvis blir det hjälp med resten..?! (Vet ej, har aldrig utnyttjat djurförsäkringen?!) Hoppas verkligen inte att de blåser mig, då Bella fyller nio nu i september..?! Ja, något sådant där jädra kryphål, som jag vet är populära bland de som håller i det..?! Ska kanske kolla upp det..?! Ja, det känns som en idé ändå..?!

Ja.. Är det något livet ständig påminner mig om.. så är det att det händer saker hela tiden.. som ofta knasar till det.. men som oftast, om inte alltid.. (?!) löser sig i slutändan.. på något konstigt vis..?! Är det menat så är det.. Är det inte, så nej.. då är det inte det..?! Huvudsaken nu i alla fall.. är att jag vet vad som är "fel" med Bella.. vilket också betyder att jag kan göra något åt det.. (hoppas jag..) Och att mina två små ligger och sover i sina sängar.. (också ganska så skönt att veta, faktiskt..)

Imorgon är en ny dag.. Och vi får se vad som händer med den..?!

Ps. Har ett vilande inlägg till.. som jag inte har skrivit klart ännu..
Hoppas på att kunna få en stund över till det imorgon.. då det betyder mycket för mig..

På återseende..
Puss och Kram!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards