Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Jenny-Blue - 19 maj 2015 00:52


- Åh vad jag myser på min balkong, just nu..
Förvisso är det regn.. och aningen kallt om fötterna, som sticker ut utanför filten som jag har svep in benen i.. Men om man bortser från det, så är det ljuvligt friskt i luften.. Och någonstans i fåglarnas enstaka toner, ligger beviset på att sommaren alldeles snart är här..?!

Faller in i tankar och minnen, från det att mina föräldrar fortfarande bodde i stan.. och när jag och mamma kunde sitta ute på deras altan, långt in på småtimmarna.. och bara precis njuta av att vara.. Kaffekopparna som stod på bordet och doftade.. Tillsammans med de små värmeljusen som fladdrade i sommarbrisen.. Den enorma björken, i hörnan, längst bort i trädgården, som sågs svaja sådär behagligt avkopplande i skenet ifrån gatubelysningen som sipprade igenom mellan grenar och skirgröna blad.. (Den björken finns inte mer, då tjejen som köpte huset för några år sedan, valde att ta bort det "nedskräpande möget"..?! Ledsamt, men verklighet.. Tyvärr..)

Tankarna snurrar ett varv och kommer in på förra veckan som, i mitt fall, gick i dödens tecken..?!
- Nej! Det är ingen som har dött.. inte just nu, i min närhet, i alla fall.. Men av någon anledning har tankarna vandrat till de som har lämnat oss.. även om det var för länge sedan.. Jag tror att det började med filmen som jag såg tillsammans med barnen, redan helgen innan.. "Fjäderkungens Rike" hette den och den handlade om en liten kanin, vars mamma blivit tagen av just Fjäderkungen. Den lilla kaninungens längtan och önskan om att en dag hitta Fjäderkungen och på så sätt även sin mamma.. (En jättefin tolkning av var vi blir av när vi dör..)

I alla fall.. När filmen var slut, suckade Charlie och sa att det inte var någon bra film.. När jag frågade barnen om de förstod vad filmen handlade om, svarade Jonathan något i stil med dess innebörd och jag fortsatte att förklara.. varpå Charlie brast ut i gråt och tryckte sitt ansikte in mot mig.. som i min tur började gråta jag också.. (För drygt ett år sedan, lite mer kanske.. förlorade vi en av Charlies favoritpedagoger på dagis.. vilket tog oss alla väldigt hårt! Därav att Charlie, trots sina unga år, vet vad det innebär att förlora någon som man älskar, till "Fjäderkungen".. Och därav också min reaktion..)
- Och ja.. Så var den kommande veckan.. alltså förra veckan gjord..?!

Jag hade galet mycket att stå i, både på jobb och här hemma.. och ja, hemma hos Tomas också för den delen.. Mycket bra grejer på jobb, men ändå energikrävande.. och någonstans i det undermedvetna surrade känslorna i form av sorg..?! I torsdags, när väskan var packad och hunden kopplad.. och jag skulle hem ifrån Tomas, blev det att jag istället för att svänga in på min gata, bara fortsatte att köra.. Först visste jag inte riktigt var jag var på väg, vart jag skulle ta vägen.. Men så plötsligt stod det bara klart för mig, att det var min mormor och morfar jag skulle till.. Det var det enda rätta..?! Jag behövde låta mig själv få känna sorg och verkligen få leva ut de där surrade känslorna från det undermedvetna.. Och tänkt och gjort..

Jag åkte till kyrkogården.. Parkerade bilen.. Lämnade Bella, aningen besviken, när jag slog igen bildörren bakom mig.. och gick in och satte mig på kyrkogården.. Rätt upp och ned på stengången, bredvid mina älskade och saknade morföräldrars gemensamma gravsten.. Solen höll på att gå ner bakom träden och jag minns att jag tänkte att det var en fantastisk utsikt.. En perfekt plats att ligga i evighet på.. och så kom tårarna..

Jag vet inte hur länge jag satt där och grät (läs stortjöt) men efter en stund kunde jag sansa mig och hejda tårarna.. och jag började sakta småplocka lite av det glesa ogräs som fanns runt stenen.. Det var så tyst och så lugnt, nästan lite behagligt faktiskt.. att jag fortsatte att plocka.. och till slut hade jag sanerat hela deras gravplats från obehöriga växter..

Jag lämnade Tomas klockan 20:03.. (Jag minns för att jag tittade på klockan i samma stund som jag kom ner i bilen och satte mig..) Och strax efter klockan 22 var jag hemma..?! Totalt slut på energi, då jag nästan urholkades, i mitt "sorgearbete" som jag hade utfört på kyrkogården..
- Jättejobbigt ja, men ack så nyttigt för själen.. Precis rätt sak att göra!

- - - -

Nej.. Nu har klockan tickat iväg igen.. "Oj vilken överraskning..?!" NOT!!?
Kudden kallar och jag måste rusa!

Må väl! God natt!!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards