Alla inlägg under maj 2015

Av Jenny-Blue - 22 maj 2015 19:53


Har du någonsin hamnat i den där "bubblan", som får dig att tappa fotfästet..?!
Och nej.. Det är inte bubblan av förälskelse, som jag syftar på nu.. utan den där andra, väldigt liknande bubblan, som är precis tvärtom..?! Förälskelsebubblan, är underbar! Den där andra, som jag tänker på just idag, är allt annat än behaglig..!! Näst intill avskyvärd faktiskt..

I tankar om en trevlig kväll, tar jag initiativ till att ringa upp min saknade särbo.. men i samma sekund som han svarar, gör känslorna en helomvändning och allt blir genast bara fel..?! Det är inte det att det är menat att bli fel.. det bara blir det..?! Och på två röda, känns det som om jag har stängt in mig själv i ett hörn..?! Oavsett vad jag än säger, så känns det som om mina ord kommer att bli fel..

"Jag försöker säga någonting klokt, men allting låter dumt.." som Lisa Nilsson sjöng i sin låt "Himlen runt hörnet"..

Jag kan inte tänka.. Jag försöker verkligen komma fram till ett beslut, gällande vad, hur och när vi ska äta, men det går bara inte..?! Totalt fast i min låsning, får jag panik och vill egentligen bara lägga på luren och låtsas som om jag aldrig hade ringt.. (Vilket också hade varit fel, såklart..) Tomas, i andra änden av luren, känner säkert precis likadant..?!

Så fruktansvärt frustrerande.. energikrävande.. Ja tröttande, rent ut sagt..! Att ena sekunden ha tusen och åter tusen saker att berätta, men som på grund av en konstig känsla, inte komma på något vettigt alls..?! Som om kroppen, eller ska jag säga huvudet.. (?!) Helt plötsligt inte vill berätta något.. Kroppen känns liksom tung på något konstigt vänster.. Så tung att den inte orkar säga något.. trots att den vet att den borde i alla fall komma fram till ett sådant enkelt beslut som vad den ska äta..?!

- Ah, jag vet inte..?!
Säkert dumt att ta upp det här på bloggen också..?! Känns lite som om jag hänger ut Tomas, även om det inte alls är menat så! MIN blogg.. MINA känslor.. Orättvist må hända, men för mig, drabbar det bara den som inte vet bättre..?! Den som inte förstår, eller vet hur jag fungerar, kan misstolka mig från morgon till kväll.. (Det bjuder jag på..) Den som vet dock, skulle inte ta åt sig personligt.. (Om denne inte själv, lider av egen psykisk ohälsa..) Känner här att jag har gått in i försvarsställning och att jag skyddar mig själv, med lama förklaringar..?! Som om jag måste rättfärdiga mina tankar och agerande..?! Kroppen stänger av.. Hjärnan hamnar på pausläge och hjärtat tar inte längre emot några känslor.. Allt för att hålla mig ifrån det där känslomässigt jobbiga, som får mig ur balans..

Bubblan jag nu befinner mig i, är som ett vakuum.. Ingenting in och ingenting ut..?! Allting bara passerar.. Jag tittar och ser, men jag känner ingenting.. Det registreras liksom inte, utan bara flyter förbi.. Det kommer, jag ser det.. och så är det borta..?! Faktiskt lite som när man sover..?! Man är där, men ändå inte..?!

Ja, så härligt positivt allting blev nu då?! Såhär lagom inför fredagsmyset..?!
Fredagsmyset.. som är så förbannat, jävla trevligt.. med allt jädra jox, som ska till.. för att det ändå bara ska bli fel..?! (Må hända att jag är överdrivet negativ just nu, men jag måste ändå säga att jag älskar verkligen ironi.. *smile*)

- SÅ! Nu orkar jag inte sitta här och käbbla längre..!
Ber om ursäkt.. (Ja du läste rätt..) Jag ber om ursäkt.. om jag på något sätt har sabbat din fina fredag. Det var inte alls meningen.. det heller.. Men jag hoppas att du återhämtar dig inom kort!

Kärlek och Ärtor, till dig som vill ha..
resten skiter jag i, då jag har mycket med mig själv som det redan är..

Av Jenny-Blue - 22 maj 2015 12:34

Det är fredag.. och helgen ligger inför våra fötter.. En väldigt välförtjänt sådan, kan tyckas..?! I alla fall gällande mig och "mina" här på jobb, både barn och pedagoger..!!

Men NU måste jag jobba en liten stund till.. Rasten är snart slut!
På återseende!
Puss och Kram

Av Jenny-Blue - 21 maj 2015 21:13


Vi hade som tema, våra fyra olika element.. eld, luft, jord och vatten.. Och vilken dag det blev!!
Med poppade popcorn över öppen eld.. Tillverkning av vindsnurror i olika färger.. Plantering av solrosor i avklippta mjölkförpackningar.. Och såpbubblor, som planerat rann och plaskade mer, än blåste iväg.. *smile*

Roligast av allt, var nog sällskapet av våra kollegier och barn, som kom från vår andra förskola..
- Mycket trevligt! Ett stort tack för idag alla fina arbetskamrater.. Bra jobbat!!

Eftermiddagen, efter jobb.. var det hämtning av barnen nummer två och tre, på skola och dagis, sen bar det av hemåt för färgglada pannkakor, glass med allt, en liten stunds tv, bad, tandborstning och nu.. (snart..) "Mums Mums" på Eurovision..

Känner mig nöjd med dagen men avslutar nu, för att slappa en liten stund
i soffan, innan sängen kallar.. (om inte soffan kallar först..?!) *smile*

Ärtor och Kärlek!!

Av Jenny-Blue - 20 maj 2015 23:09


Dagen har gått i rasande fart.. och så tänker jag även skriva detta inlägg..
- Är du med..?!

Började dagen som vanligt, när det är min vecka med barnen.. Vakna, kravla ur sängen, rysta liv i ungarna.. Ut med hunden..

En ganska så mysig morgonrunda..

Klä barnen, eller ja, i alla fall dotera.. (Som vaknade med torr blöja och som kissade på toaletten.. *Yeeyh!*)

På med ytterkläder och skor.. och så frukten i väskan..

Ett hjärte-päron, fick det bli idag..

Ut ur lägenheten, in i hissen, ner i garaget, ut på gatan, iväg till skolan..

Där jag och Charlie, i all hast, råkade på denna lilla filur, som tydligt inte hade vaknat riktigt ännu..?!

Lämna Charlie.
In i bilen, iväg mot dagis, ut ir bilen lämna Jasmine, tillbaka till bilen som tålmodigt stod och väntade på parkeringen, något smått orolig inför vad som hade hänt sedan igår..?!


Mot jobb..

Framme!!

Jobba, jobba, jobba.. Klar för dagen!

In i bilen, hämta Charlie, hämta Jasmine.. Mot Jägersro Center..

Charlie blev klippt, för första gången, hos en "riktig" frisör..

Och under tiden fick Charlie och Jasmine varm choklad och jag blev bjuden på kaffe..

Charlie klar.. Mamma fattig.. Handla nödvändigheter.. Hem.

Barnen fick vars en glass, medan jag gick ut med Bella, sen var det "fria aktiviteter" fram tills dess att jag fixat käk. Vi åt.. och sen Tv.

Jonathan kom hem från fotbollen. Tomas var med. Ett bloss med honom på balkongen, innan han stack vidare till sin egen träning och jag tog tag i tandborstning och blöjbyte.. (Och precis som dagen började, kunde den avslutas med att Jasmine kissade på toaletten.. *Yeeyh*..igen!!)

Nattade de små, satte mig i soffan..
21:00 Grey's Anatomy tillsammans med Jonathan.

Sa god natt till Jonathan. Gick in på toa för att färga håret.. och här sitter jag nu.. redo att skölja ur..

Resultat av hårfärg.. Spännande?!

- På återseende, med andra ord..
Kanske inte idag.. men kanske imorgon..*smile*

Av Jenny-Blue - 20 maj 2015 23:09


Dagen har gått i rasande fart.. och så tänker jag även skriva detta inlägg..
- Är du med..?!

Började dagen som vanligt, när det är min vecka med barnen.. Vakna, kravla ur sängen, rysta liv i ungarna.. Ut med hunden..

[Bild]

En ganska så mysig morgonrunda..

Klä barnen, eller ja, i alla fall dotera.. (Som vaknade med torr blöja och som kissade på toaletten.. *Yeeyh!*)

På med ytterkläder och skor.. och så frukten i väskan..

[Bild]

Ett hjärte-päron, fick det bli idag..

Ut ur lägenheten, in i hissen, ner i garaget, ut på gatan, iväg till skolan..

[Bild]

Där jag och Charlie, i all hast, råkade på denna lilla filur, som tydligt inte hade vaknat riktigt ännu..?!

Lämna Charlie.
In i bilen, iväg mot dagis, ut ir bilen lämna Jasmine, tillbaka till bilen som tålmodigt stod och väntade på parkeringen, något smått orolig inför vad som hade hänt sedan igår..?!

[Bild]


Mot jobb..

[Bild]

Framme!!

Jobba, jobba, jobba.. Klar för dagen!

In i bilen, hämta Charlie, hämta Jasmine.. Mot Jägersro Center..

[Bild]

Charlie blev klippt, för första gången, hos en "riktig" frisör..

[Bild]

Och under tiden fick Charlie och Jasmine varm choklad och jag blev bjuden på kaffe..

Charlie klar.. Mamma fattig.. Handla nödvändigheter.. Hem.

[Bild]

Barnen fick vars en glass, medan jag gick ut med Bella, sen var det "fria aktiviteter" fram tills dess att jag fixat käk. Vi åt.. och sen Tv.

Jonathan kom hem från fotbollen. Tomas var med. Ett bloss med honom på balkongen, innan han stack vidare till sin egen träning och jag tog tag i tandborstning och blöjbyte.. (Och precis som dagen började, kunde den avslutas med att Jasmine kissade på toaletten.. *Yeeyh*..igen!!)

Nattade de små, satte mig i soffan..
21:00 Grey's Anatomy tillsammans med Jonathan.

Sa god natt till Jonathan. Gick in på toa för att färga håret.. och här sitter jag nu.. redo att skölja ur..

Resultat av hårfärg.. Spännande?!

- På återseende, med andra ord..
Kanske inte idag.. men kanske imorgon..*smile*

Av Jenny-Blue - 19 maj 2015 00:52


- Åh vad jag myser på min balkong, just nu..
Förvisso är det regn.. och aningen kallt om fötterna, som sticker ut utanför filten som jag har svep in benen i.. Men om man bortser från det, så är det ljuvligt friskt i luften.. Och någonstans i fåglarnas enstaka toner, ligger beviset på att sommaren alldeles snart är här..?!

Faller in i tankar och minnen, från det att mina föräldrar fortfarande bodde i stan.. och när jag och mamma kunde sitta ute på deras altan, långt in på småtimmarna.. och bara precis njuta av att vara.. Kaffekopparna som stod på bordet och doftade.. Tillsammans med de små värmeljusen som fladdrade i sommarbrisen.. Den enorma björken, i hörnan, längst bort i trädgården, som sågs svaja sådär behagligt avkopplande i skenet ifrån gatubelysningen som sipprade igenom mellan grenar och skirgröna blad.. (Den björken finns inte mer, då tjejen som köpte huset för några år sedan, valde att ta bort det "nedskräpande möget"..?! Ledsamt, men verklighet.. Tyvärr..)

Tankarna snurrar ett varv och kommer in på förra veckan som, i mitt fall, gick i dödens tecken..?!
- Nej! Det är ingen som har dött.. inte just nu, i min närhet, i alla fall.. Men av någon anledning har tankarna vandrat till de som har lämnat oss.. även om det var för länge sedan.. Jag tror att det började med filmen som jag såg tillsammans med barnen, redan helgen innan.. "Fjäderkungens Rike" hette den och den handlade om en liten kanin, vars mamma blivit tagen av just Fjäderkungen. Den lilla kaninungens längtan och önskan om att en dag hitta Fjäderkungen och på så sätt även sin mamma.. (En jättefin tolkning av var vi blir av när vi dör..)

I alla fall.. När filmen var slut, suckade Charlie och sa att det inte var någon bra film.. När jag frågade barnen om de förstod vad filmen handlade om, svarade Jonathan något i stil med dess innebörd och jag fortsatte att förklara.. varpå Charlie brast ut i gråt och tryckte sitt ansikte in mot mig.. som i min tur började gråta jag också.. (För drygt ett år sedan, lite mer kanske.. förlorade vi en av Charlies favoritpedagoger på dagis.. vilket tog oss alla väldigt hårt! Därav att Charlie, trots sina unga år, vet vad det innebär att förlora någon som man älskar, till "Fjäderkungen".. Och därav också min reaktion..)
- Och ja.. Så var den kommande veckan.. alltså förra veckan gjord..?!

Jag hade galet mycket att stå i, både på jobb och här hemma.. och ja, hemma hos Tomas också för den delen.. Mycket bra grejer på jobb, men ändå energikrävande.. och någonstans i det undermedvetna surrade känslorna i form av sorg..?! I torsdags, när väskan var packad och hunden kopplad.. och jag skulle hem ifrån Tomas, blev det att jag istället för att svänga in på min gata, bara fortsatte att köra.. Först visste jag inte riktigt var jag var på väg, vart jag skulle ta vägen.. Men så plötsligt stod det bara klart för mig, att det var min mormor och morfar jag skulle till.. Det var det enda rätta..?! Jag behövde låta mig själv få känna sorg och verkligen få leva ut de där surrade känslorna från det undermedvetna.. Och tänkt och gjort..

Jag åkte till kyrkogården.. Parkerade bilen.. Lämnade Bella, aningen besviken, när jag slog igen bildörren bakom mig.. och gick in och satte mig på kyrkogården.. Rätt upp och ned på stengången, bredvid mina älskade och saknade morföräldrars gemensamma gravsten.. Solen höll på att gå ner bakom träden och jag minns att jag tänkte att det var en fantastisk utsikt.. En perfekt plats att ligga i evighet på.. och så kom tårarna..

Jag vet inte hur länge jag satt där och grät (läs stortjöt) men efter en stund kunde jag sansa mig och hejda tårarna.. och jag började sakta småplocka lite av det glesa ogräs som fanns runt stenen.. Det var så tyst och så lugnt, nästan lite behagligt faktiskt.. att jag fortsatte att plocka.. och till slut hade jag sanerat hela deras gravplats från obehöriga växter..

Jag lämnade Tomas klockan 20:03.. (Jag minns för att jag tittade på klockan i samma stund som jag kom ner i bilen och satte mig..) Och strax efter klockan 22 var jag hemma..?! Totalt slut på energi, då jag nästan urholkades, i mitt "sorgearbete" som jag hade utfört på kyrkogården..
- Jättejobbigt ja, men ack så nyttigt för själen.. Precis rätt sak att göra!

- - - -

Nej.. Nu har klockan tickat iväg igen.. "Oj vilken överraskning..?!" NOT!!?
Kudden kallar och jag måste rusa!

Må väl! God natt!!

Av Jenny-Blue - 18 maj 2015 13:03


Vilken otrolig "kick".. jag fick av den lilla stunden, under förmiddagen som varit.. när jag fick chansen att vara med på fyra små (a' 25 minuter) information/föreläsningar.. eller vad man nu ska kalla de för..?!

Tre av dem var riktigt givande.. Det fjärde var mer "bara bra att veta".. men ändå..?!!
- Riktigt taggad nu..!!

Ett stort tack till min chef, för att jag fick möjligheten till denna fantastiska "luft under vingarna"!!

- Nu, tillbaka till barngruppen!
Rasten är snart slut..

Ha en underbar måndag!
Puss & Kram..

Av Jenny-Blue - 16 maj 2015 17:04


*hahahaha*
- Nej, jag hade inte glömt!
Men han bor tio mil bort.. och ska dessutom iväg och äta middag tillsammans med mamma, nere på golfklubben, så han reder sig en dag som denna..

Kanske blir det att vi åker dit idag.. kanske inte..?! Allt beroende på hur tiden runt fotbollen fördelar sig..?! Turnering hela helgen och Jonathan och Tomas är som vanligt iväg..?! Allt i sin vanliga ordning.. Vilket helt och hållet tar fokus från pappas födelsedag och leder mig in på det här att vara fotbollsmamma..?!

- Jag är världens sämsta fotbollsmamma!!

Minns en gammal arbetskamrat som jag jobbad tillsammans med för hundra år sedan, som ofta pratade om hur hon, som tidigare totalt ointresserad, hade bytt inställning och gått över "till andra sidan", då hennes barn hade börjat spela fotboll..
- Hon måste ha varit den bästa fotbollsmamman ever?! (Må hon vila i frid, då hon hastigt och olyckligt lämnade jordelivet för några år sedan.) "Du finns i våra tankar Lisa"

Nåväl.. Varför är jag då den absolut sämsta fotbollsmamman, undrar du, om du inte redan protesterar..?!
- Jo för att jag är aldrig med.. Jonathan har säkert gjort hundratals (om inte fler?!) "fina mål" sedan han började spela fotboll som sexåring.. och jag har kanske sett fem av dem?!

Matcher, träningar, föräldramöten.. inte ett skvatt har jag, eller är jag med på..?! Jag har bakat chokladrutor med kokos på, EN gång under dessa fem åren som grabben har lirat boll.. Och ja, så har jag varit med på EN julfest också.. That's it!

Eftersom Tomas är idrottsmänniskan i vår så kallade familj, så har det alltid varit han som varit med.. och när han dessutom blev tränare, föll det sig helt naturligt att han åkte till fotbollen, med äldsta älskling och att jag stannade hemma med först det ena, sedan med de båda syskonen.. Och ja, här står jag nu som "världens sämsta fotbollsmamma"..?!

Men jag försöker verkligen att visualisera, varje gång.. när Jonathan kommer hem och berättar om vad som hänt under spelets mest intensiva minuter.. Jag beundrar alla hans medaljer och skryter om honom inför andra, både här och där.. så det är ju faktiskt inte det att jag är helt anti, allt som har med fotbollen att göra?! Sen erkänner jag.. att jag kan vara avundsjuk på tiden som fotbollen får.. Tid som jag missar, om ni förstår vad jag menar..?!

Nåväl. Sånt är livet.
Innerst inne tycker jag att det är helt fantastiskt med Jonathans (och Tomas) otroliga engagemang.. Och jag anser att det är BRA med fotboll, på så många olika sätt.. Allt från gemenskap till samarbete, till ansvar, till vettig aktivitet, till hälsoskäl.. osv.. (Listan kan göras hur lång som helst..)

Tomas ringde precis och sa att de är klara för idag.. så om ungefär en timme är de här.. De skulle bara hem om Tomas och duscha och lite sånt, innan de kommer hit.. och familjen är komplett igen!



LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards