Alla inlägg den 26 juli 2015

Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 20:06


Charlie's kommentar: "Asså mamma? Kan du laga dålig mat eller?!"

En middag som blev högt uppskattad av familjen!!

- Kul!!
Gör det klart värt, timmens förberedande med att fixa köttbullarna!!

Puss o Kram!!


Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 18:33


Fråga mig inte vad som har hänt, för jag har ingen aning om hur det kommer sig att jag plötsligt har fattat tycke för att stå och experimentera i köket..?! Skyller helt och hållet på internet, just idag.. då jag råkade se ett videoklipp, för ett tag sedan, om hur man kan "piffa" sina köttbullar.. och med enkla medel, så som mozzarella (mini) och bacon.. göra exklusiva köttbullar på grillen.. Nu har jag ju ingen grill, så jag gör dem i ugnen istället, men jag tror att det kan fungera lika bra..?! *hoppas*

Till detta, tänkte jag servera kokt potatis, en helt vanlig gräddsås och faktiskt vinbärsgelé..
- Tror att det kan bli gott..?!

Ni förstår.. När det gäller färger, kan jag visualisera resultatet, långt innan det är färdigt.. När det gäller matlagning dock, är jag inte lika bra. Jag ser det som nästan omöjligt, att "se" kombinerade smaker, kryddor, mm.. innan jag har det färdiga resultatet i munnen.. Ingenting jag skäms över, men jag är ganska så säker på att det är en av de stora anledningarna till att jag hellre målar än lagar mat..?!

Hur som helst.. Idag händer det!
Jag har i skrivande stund, 20 stycken medelstora köttbullar i ugnen. Med en kärna av mozzarella
och ett yttre av bacon.. och jag ber till gudarna att min familj kommer att gilla resultatet.. *smile*


Var precis inne och tittade till mina små "bullar".. och även om bilden kanske inte är "reklamtilltalande", så kan jag berätta att det doftar ljuvligt..!!

Nåväl.. Det är dags att göra såsen..
På återseende!!

Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 13:59


Igår blev jag sugen på något nytt, att bjuda på till efterrätt.. och googlade fram ett recept på ett enklare alternativ på cheesecake. Och det var verkligen enkelt! Enligt receptet skulle man använda kesella citrus, men jag tog ett beslut och valde vanilj istället.. En ask färska blåbär (och på eget initiativ, en ask med färska hallon).. Ett paket digestive och.. Taahdaah!! Alles klar!!


Varvade kesellan med blåbär och hallon i ett glas..
Toppade med ett grovt smulat kex.. Och det var det hela, klart för servering!

Barnen gillade det - Charlie ville ha mer.. Jonathan likaså.. Jasmine tyckte inte om hallonen, men åt allt det andra.. Till och med Tomas, som inte är så förtjust i blåbär, tyckte att det var gott!

Nästa gång, tänker jag dock göra en liten förändring, då jag skulle vilja ha ett smulat kex även i botten.. och kanske aningen fler bär i.. och hallonen kommer nog uteslutas..
- Men annars en helt okej efterrätt, enligt mig själv!!

Till oss, fem personer, använde jag: En burk kesella vanilj från Arla 250g
En ask med blåbär 125g
Och totalt 5 st digestive kex, ett till varje portion.

#tips #recept #arla #kesella #vanilj #blåbär #hallon #digestive #kex #enkel #cheesecake #efterrätt

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards