Alla inlägg under augusti 2016

Av Jenny-Blue - 2 augusti 2016 14:20


Tokiga, underbara, ÄLSKADE barn!!

Av Jenny-Blue - 2 augusti 2016 11:53


När man har förlorat ett djur, som varit vid ens sida i många år, blir man näsan lite "överdriven" när man träffar på andras djur.. Eller ja, jag kan ju bara tala för mig själv, men så upplever jag det i alla fall.. Och jag ser det tydligt på barnen.. Helt plötsligt drabbas man av någon konstig dragningskraft, som får en att vilja klappa precis varenda hund som går förbi..?! Galet, men sant..

Gällande barnen, främst Charlie.. så ter sig fenomenet i ett behov av att hitta skalbaggar och andra småkryp, som han sedan döper och vill ta med hem.. Igår när vi var hemma hos mamma, hittade han en tordyvel (tror jag att skalbaggen heter?) i skogen, som han döpte till Lennart.. Direkt började han samla pinnar och fixa och dona, för att bygga ett hus till "Lennart".. Älskade unge, skulle till och med bada skalbaggen i fågelbadet, då han ansåg att det var viktigt för "Lennart" att lära sig att simma, så att han inte skulle drunkna och dö..

Döden är aldrig lätt.. men det är en del av livet.. och alla har vi våra sätt att bearbeta den.. Jag minns hur jag själv var som barn.. Och hur viktigt det var för mig att begrava alla döda djur.. Det kunde vara allt från en påkörd igelkott hittad på trottoaren, till döda humlor som självdött i en buske..

Hela familjen saknar vår hund och alla är vi eniga om att vi ska ha en ny.. Barnen har frågat, sedan bara några dagar efter att vår Bella lämnade oss, efter en ny hund, men jag har envisats om vikten av att sörja färdigt först.. något som jag idag ifrågasätter själv.. För när har man egentligen sörjt färdigt..?! Även om tiden går och det blir lättare att se och känna "glädjeminnen" framför den otroliga "saknadskänslan", så kommer Bella alltid att fattas mig.. oss.. så egentligen kommer vi ju aldrig att bli riktigt färdiga med vårt sörjande..?!

Nåväl.. Att skaffa ett djur, som en hund i vårt fall, kräver en del och det är ingenting man gör på en eftermiddag.. Att ha en hund i vardagen är ingenting konstigt för mig.. med promenader som måste göras oavsett väder och vind, lydnadskurser, pengar till mat och försäkring, mm.. Men det har ju varit med en hund som vuxit upp tillsammans med mig.. som redan lärt sig och blivit van vid det liv som vi lever. Att skaffa en ny hund, skulle innebära att ett nytt litet knyte skulle behöva lära sig samma vanor och det är det som måste klaffa in med allt annat.. Sen å andra sidan, kan man inte bara sitta och vänta på rätt tillfälle, då tid inte är någonting man får, utan någonting man tar, eller gör.. Tid handlar om prioritering..

Jag har inte bråttom, men erkänner att planerna redan är igång.. Jag ser mig omkring via olika föreningar, efter en lämplig hund. Är inställd på att adoptera en hund i behov av nytt hem, om det går.. Jag sparar pengar och håller utkik efter vilken valpkurs, alternativ lydnadskurs som skulle passa bäst.. men allt hålls fortfarande lite i det tysta, då jag inte vill göra barnen upprörda om det skulle dra ut på tiden..

Jag kommer aldrig att kunna ersätta min älskade Bella, vilket jag aldrig skulle drömma om, men mitt hem behöver en hund och jag är säker på att någonstans finns det en hund som behöver oss..

Kärlek & Ärtor!

Av Jenny-Blue - 1 augusti 2016 18:56


Och här sitter jag nu.. Lycklig som ett barn på julafton, med ett järngrepp om min gitarr, som jag fått av min pappa. Gitarren är gammal och dammig, efter att ha stått övergiven och bortglömd i ett hörn i många år.. Det saknas en sträng och hon är aningen ostämd.. Men jag kan inte låta bli att tulla på henne.. *smile* (Har gjort ett försök i att stämma de fem stängar som finns, med hjälp av en app, men jag är ganska så säker på att det inte är hundra procent rätt..?!)

Bordet är dukat och maten snart klar. Vi väntar på att min morbror ska komma, vilket han gör alldeles strax, så att vi kan sätta oss ner och äta, innan jag och barnen.. och min gitarr, åker hem igen.

Kärlek & Ärtor!!

Av Jenny-Blue - 1 augusti 2016 02:30


Gudarna vet att jag har behövt det länge, men det var först idag som det blev "befogat", efter gårdsfesten igår kväll..

Planerna för vår lördag, med middag hos ett par vänner till Tomas, blev inställda på grund av sjukdom hos värdparet, men tur i oturen blev det grillat till middag ändå, då det visade sig att det skulle hållas fest nere på gården hemma hos Tomas.. Vilken vi spontant hakade på!

Förr i tiden, när vi var nyinflyttade, var vi med på dessa årliga fester, men sen så blev det att vi hade annat för oss och sen har det aldrig blivit av igen.. Nu bor det dock personer i vår ålder, med barn som leker med våra barn, så när våra planer gick i stöpet, kändes det inte mer än rätt att haka på.

Det blev en trevlig kväll (och natt) med många skratt, jättegod mat och en hel del dricka.. (därav min befogade heldag i sängen..) Barnen lekte tillsammans på gräsmattan, medan vi vuxna satt och snackade intill.. När våra barn tröttnade på att vara ute, tog de med sig grannpojken och gick upp till Tomas lägenhet för att spela kort, titta på tv, mm.. medan jag, Tomas och grannpojkens pappa, med sambo, satt kvar på gården en bra stund till.. De andra som var med på festen hade lämnat, allt efterhand som kvällen gick, men vi kunde inte riktigt slita oss från det trevliga..

Nåväl, det var lördagen.. och söndagen blev som sagt en riktig vilodag! Imorgon är det måndag.. (eller ja, tekniskt sett är det redan måndag, med tanke på vad klockan är, men för mig är det inte måndag förrän jag har sovit några timmar till..)

I alla fall.. Måndag.. och jag har semester!! Känner mig aningen splittrad, då jag har varit hemma hos Tomas den senaste tiden, men imorgon ska jag hem och förhoppningsvis kunna få ordning på alla mina tankar gällande planering av semestern.. Det stör mig lite grann att jag inte har möjlighet till att göra en del saker, som jag så gärna skulle vilja göra, men det går kanske över när jag får lite struktur över dagarna som kommer.. och jag kan planera in annat skoj som faktiskt är möjligt att genomföra..?! Livet som särbo är inte alltid lätt och det krävs en hel del för att få ihop något, när man har mycket att ta hänsyn till..

Men nu ska jag inte gnälla..
Jag vet att det är såhär varje gång när jag ska ha semester och jag inte har några speciella planer.. De inre kraven på att semestern måste bli bra, brukar ge mig ångest, så det är egentligen ingenting konstigt med att jag har lite panik just nu..?! Försöker se möjligheten till förändring och fortsätter att jobba på att ignorera kraven som jag så fantastiskt bygger upp inom mig själv..?!

Ja ja.. Nu är klockan 02:24 och jag ska gå och lägga mig. Imorgon ska det handlas och vi ska installera oss hemma hos mig.. så imorgon har jag inte tid att sova hela dagen!

Och med det säger jag "god natt" och
- Kärlek & Ärtor

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards