Alla inlägg den 3 januari 2019

Av Jenny-Blue - 3 januari 2019 21:33


Eftersom jag är julledig hela denna veckan också, startade jag dagen med kaffe till nyhetsmorgon på TV4. Känns lite som om det är en sak som kanske bara den äldre generationen skulle göra, men så insåg jag mot min vilja att jag världsligt sätt faktiskt har passerat medelåldersgränsen rent tekniskt.. så jag lade tanken bakom mig och sörplade vidare på mitt morgonkaffe..

En bit in i programmet kom det ett inslag av: Lappa och laga dina kläder, och jag blev påmind om att jag nog räknas till den äldre generationen i alla fall..?!
En av programledarna hade enligt henne själv, precis införskaffat sig nål och tråd att ha hemma. Innan dess hade hon inte haft varken det ena eller det andra. Den andra programledaren hade fått ett litet hål i sin tröja, en söm som hade gått upp i armhålan, och han var helt på det klara, redo att slänga tröjan pga. detta..?! Han hade inte den kompetensen till att själv kunna laga hålet, som jag vill minnas honom uttrycka sig..

Sömmerskan, eller vilken titel hon nu titulerade sig som.. var i typ samma ålder som programledarna.. (något yngre än jag) och hon var en riktig fena på att lappa och laga slitna och söndriga kläder. Som små konstverk, som hon berättade att hon mer än gärna lade ner ordentligt med tid på. Mitt i hennes berättande, blev jag än en gång påmind om att jag inte tillhör den yngre generationen längre, då hon sa några väldigt kloka ord, här fritt tolkade av mig:
Att den yngre generationen köper lösningar på sina problem.. Den äldre generationen löser sina problem själv..

Och visst ligger det något i det hon säger?!
Jag vet att jag har en drivkraft inom mig att kunna klara av saker och ting själv, hellre än att be någon om hjälp.. Vilket inte alltid heller är så bra, då det faktiskt är bättre och på något sätt också viktigt, att faktiskt kunna be folk om hjälp.

Följd-tankar som ploppar upp är att det kanske inte är så konstigt, trots allt, att vi lever i ett så kallat slit och släng samhälle.. Ett uttryck som förmodligen myntats också av den så kallade äldre generationen..?! Vilket inte heller skulle vara så konstigt.

Det faller ju sig egentligen helt naturligt
Då faller det sig ju helt naturligt att bristen på kunskap om till exempel (något så enkelt för mig) att laga och lappa är så bred, då det egentligen inte finns någon större anledning till att faktiskt behöva lära sig. Varför lära sig när man kan köpa sig loss, och därmed också spara dyrbar tid..?! Tid, som enligt mig, anses vara en av den största bristvaran i dagens stressade samhälle..?!

Uttrycket: Det var bättre förr.. kommer nog alltid att finnas.. då generationerna efter, alltid kommer att vara ett resultat av generationen/ generationerna före.. Vi kan omöjligt hålla oss lika, då vi alla behöver utvecklas åt vårt eget håll.. Vi ser och vi lär, tar med oss det vi anser ha nytta av och kasserar det vi inte tycker är bra.. Nästa generation gör likadant.. men sparar och kasserar enligt sitt tycke och smak.. och så fortsätter det till nästa generation.. och nästa.. och nästa.. ja du fattar vad jag menar..?!

Det är inte länge sedan jag förlikade mig med att jag inte är som min mamma.. (Mina egna högt ställda krav och min känsla av otillräcklighet, har genom åren fått mig att tvivla på mig själv i min mammaroll. Trots med typ samma principer som jag vuxit upp med, har jag ändå aldrig känt mig likvärdigt bra, som min mamma var mot mig..)

Min mamma har alltid varit lugn, med ett tålamod utan dess like.. Jag har tålamod noll, (eller kanske tre, i nutid..?!) så i mitt eget tycke kan jag aldrig vara lika bra som min mamma.. för hon var och är den bästa! Men när jag som sagt, för inte så länge sedan förlikade mig med att jag är som jag är, vilket jag gjorde tack vare min mammas tröst, insåg jag att mina barn, alltså nästa generation, är fantastiska ändå.. Jag är ett resultat av mina föräldrar.. och mina barn kommer att vara ett resultat av sina föräldrar.. Det är så det är och det känns riktigt bra att ha insett och framför allt att ha accepterat detta ofrånkomliga fakta.. Och därmed kan jag också motsäga mig att det var bättre förr, för det är enligt mig hur bra som helst just nu!

Kärlek & Ärtor..

Ps. Dela gärna med dig av egna tankar och lämna en kommentar här på bloggen, eller skriv i frågerutan längst ner i sidomenyn.. Jag vill höra hur du upplever världen.. Ds.

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards