Alla inlägg under juli 2015

Av Jenny-Blue - 30 juli 2015 22:30


Vilken dag alltså..?! *suck*
En utmaning från tidig förmiddag, till sen eftermiddag.. "Röran" i mitt huvud, kombinerat med ett klumpigt hanterande av kroppen, har bjudit på både en halv kanna utspillt vatten på golvet, till tappande av en hel dröse tallrikar ner i diskmaskinen, till synfel där jag missat saker mTtitt framför mig, till glömska.. osv..?!
- Så ni må tro att mina inte demoner har levt loppan idag.. *suck*

Tack vare min erfarenhet dock, lyckades jag bryta demonernas inövade segerdans innan stressen tog över.. Och tårarna som kom smygande bakom ögonen, drog sig snabbt tillbaka.

Tro nu inte att detta är något bestående.. Och att jag mår trist på jobb.. För så är verkligen inte fallet!!

- Jag fullständigt ÄLSKAR mitt jobb!! Ibland är det bara så, att man har en "dålig dag".. och enligt mig, i det stora hela, behöver man faktiskt sådana också. För hur ska man annars kunna uppskatta de dagar som är bra, om man inte har de dåliga att jämföra med..?!

För dig som kanske inte vet, så har jag varit på botten och brottats med mina inre demoner, som jag har valt att kalla röran av mina känslor och tankar, prestationsångest, mental ensamhet, självanalyser, mm, osv, osv, för..

Det är tre år sedan ungefär, som mitt liv rasade samman och det tog mig hårt. Men tack vare min starka överlevnadsinstinkt, envishet och mina okrossbara drömmar, tog jag mig tillbaka relativt snabbt.. (med hjälp av en psykolog..)

Allt som var innan förändrades..
Jag flyttade. Födde Jasmine. Och jag bytte jobb. Och i takt med att jag hittade tillbaka till mig själv blev livet lättare och lättare..

När man talar om mental sjukdom, vilken man gör alldeles för sällan.. (enligt mig) så är det som en egen inre resa man måste klara av.. Först och främst måste man inse att man inte mår bra. Sen måste man ta tag i sig själv och se till att skaffa hjälp. Och när man är mitt inne i det, när människor, nära som avlägsna, hör och ser vad man går igenom så får man oftast stor respons. (I alla fall var det så för mig.) Det hejas och jublas och man blir förstådd på något vis..?! Men sen kommer dagen då "faran" är över. Man börjar må bättre och människor runt omkring glömmer snart bort allt som de hört och sett..?! (Min upplevelse..) Man själv dock, glömmer ALDRIG sveket, pressen, stressen, orättvisan, eller vad det nu är som har triggat falluckan och som sedan fått den att försvinna spårlöst under ens fötter. Det är ett sår som alltid kommer att finnas, men bara "synligt" från insidan. Och även om man repar sig.. Även om man lyckas ta sig ur skiten man legat och kravlat i så kan såret börja blöda igen. Man mår bättre, men egentligen så blir man aldrig riktigt frisk.

Däremot, kan man lära sig att läsa/tolka de olika signalerna och på så sätt förhindra återfall av totalt breakdown, i tid.. Men det innebär inte att man blir mindre känslig för sveket, pressen, stressen, orättvisan, eller vad det nu var man hade svårt för att hantera..

Jag mår jättebra idag!
Jag tror på mig själv, lyssnar på mig själv, tycker om mig själv och jag är stolt över mig själv. Jag känner det som att jag "lyser", vilket jag känner mig bekväm med och jag "smittar av mig" på min omgivning, vilket jag älskar.

Jag är inte bitter, inte förkrossad. Jag har större tålamod, mer intresse och njuter mer än någonsin förr.
- MEN.. jag är fullt medveten om att såret finns och jag har fortfarande dagar som är dåliga.. Och idag var just en sådan dag.

Imorgon är en ny dag!! Men istället för att stanna fast i de nedstämda känslorna och låta mina inre demoner få dansa sin segerdans.. (som hände nio gånger av tio, dåtid) ..så väljer jag, efter denna dag, att se fram emot morgondagens alla tänkbara glädjeämnen.

- Sköt om er. Ta hand om varandra.
Kärlek & Ärtor!!

Ps.
Våga inse fakta, om du inte mår bra. Ju tidigare, desto bättre! Men framför allt, våga be om hjälp!! Viktigt att veta är att det finns massor av utbildade, duktiga, snälla människor som gärna sträcker ut en hjälpande hand för att fånga, eller dra upp dig. Man behöver inte ha en fet lön på kontot för att kunna söka psykologisk hjälp.. Verkligheten är INTE som på film..! Man kan kontakta närmaste vårdcentral och genom dem få precis den hjälp man behöver och för en billig peng dessutom, som ingår i högkostnadsskyddskortet. (Eller vad det nu kallas..?!) Om jag inte minns helt fel, tror jag att maxsumman är 1200 kronor..?! Men det vågar jag inte etsa i sten.. Kan ju ha skett förändringar som jag inte är medveten om..?! Jag betalade i alla fall 160 kronor per besök.. och det kan väl ett lyckligare liv vara värt..?!

Av Jenny-Blue - 27 juli 2015 12:56


Känns som om jag upprepar mig själv, men så kan det var..?!
- Denna veckan ut, sedan är det semester.. IGEN.. (Något som tåls att tjata om..?!)

Inte för att jag känner lika stark behov av den som förra gången.. (Inför vecka 29, då jag hade min första semestervecka) ..men visst ska det bli skönt att få softa i två veckor till, innan en ny termin av jobb, skola och dagis börjar på allvar..

Hur som helst.. Jag har det bästa jobbet.. och jag känner mig laddad inför mina två veckors ledighet, för att kunna komma tillbaka, efter att ha laddat batterierna med inspiration och vila.. och kunna prestera ännu mer än under terminen som har varit..

Nu är jag en i teamet (fast anställd) och jag känner mig som en segrare varje dag!

Kärlek & Ärtor!

Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 20:06


Charlie's kommentar: "Asså mamma? Kan du laga dålig mat eller?!"

En middag som blev högt uppskattad av familjen!!

- Kul!!
Gör det klart värt, timmens förberedande med att fixa köttbullarna!!

Puss o Kram!!


Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 18:33


Fråga mig inte vad som har hänt, för jag har ingen aning om hur det kommer sig att jag plötsligt har fattat tycke för att stå och experimentera i köket..?! Skyller helt och hållet på internet, just idag.. då jag råkade se ett videoklipp, för ett tag sedan, om hur man kan "piffa" sina köttbullar.. och med enkla medel, så som mozzarella (mini) och bacon.. göra exklusiva köttbullar på grillen.. Nu har jag ju ingen grill, så jag gör dem i ugnen istället, men jag tror att det kan fungera lika bra..?! *hoppas*

Till detta, tänkte jag servera kokt potatis, en helt vanlig gräddsås och faktiskt vinbärsgelé..
- Tror att det kan bli gott..?!

Ni förstår.. När det gäller färger, kan jag visualisera resultatet, långt innan det är färdigt.. När det gäller matlagning dock, är jag inte lika bra. Jag ser det som nästan omöjligt, att "se" kombinerade smaker, kryddor, mm.. innan jag har det färdiga resultatet i munnen.. Ingenting jag skäms över, men jag är ganska så säker på att det är en av de stora anledningarna till att jag hellre målar än lagar mat..?!

Hur som helst.. Idag händer det!
Jag har i skrivande stund, 20 stycken medelstora köttbullar i ugnen. Med en kärna av mozzarella
och ett yttre av bacon.. och jag ber till gudarna att min familj kommer att gilla resultatet.. *smile*


Var precis inne och tittade till mina små "bullar".. och även om bilden kanske inte är "reklamtilltalande", så kan jag berätta att det doftar ljuvligt..!!

Nåväl.. Det är dags att göra såsen..
På återseende!!

Av Jenny-Blue - 26 juli 2015 13:59


Igår blev jag sugen på något nytt, att bjuda på till efterrätt.. och googlade fram ett recept på ett enklare alternativ på cheesecake. Och det var verkligen enkelt! Enligt receptet skulle man använda kesella citrus, men jag tog ett beslut och valde vanilj istället.. En ask färska blåbär (och på eget initiativ, en ask med färska hallon).. Ett paket digestive och.. Taahdaah!! Alles klar!!


Varvade kesellan med blåbär och hallon i ett glas..
Toppade med ett grovt smulat kex.. Och det var det hela, klart för servering!

Barnen gillade det - Charlie ville ha mer.. Jonathan likaså.. Jasmine tyckte inte om hallonen, men åt allt det andra.. Till och med Tomas, som inte är så förtjust i blåbär, tyckte att det var gott!

Nästa gång, tänker jag dock göra en liten förändring, då jag skulle vilja ha ett smulat kex även i botten.. och kanske aningen fler bär i.. och hallonen kommer nog uteslutas..
- Men annars en helt okej efterrätt, enligt mig själv!!

Till oss, fem personer, använde jag: En burk kesella vanilj från Arla 250g
En ask med blåbär 125g
Och totalt 5 st digestive kex, ett till varje portion.

#tips #recept #arla #kesella #vanilj #blåbär #hallon #digestive #kex #enkel #cheesecake #efterrätt

Av Jenny-Blue - 25 juli 2015 13:05


När himlen öppnade sig och regnet började vräka ner, kom frågan.. "Mamma, kan vi inte gå ut".. Jonathan, som har varit med om våra "ösregn-hoppa-i-vattenpölar-race" sedan har var liten, stod otåligt på stället med bedjande ögon.. Charlie, som inte riktigt har förstått reglerna, ville också följa med, men skulle klä på sig både byxor och tjocketröja.. "Nej Charlie, du måste ta av dig" sa Jonathan samtidigt som han fick klartecken från mig att göra sig redo..

Tre minuter senare, står jag och Jasmine, nere i porten, medan Jonathan och Charlie vrålar ut på gården.. Jasmine som gör detta för första gången, drabbades av en mindre chock, när hon tog två steg utanför dörren och blev slagen av ösregnet.. "Jag vill gå in mamma, det regnar jättemycket ju".. sa hon samtidigt som hon snyftande drog i dörren för att komma in igen..

Sagt och gjort, Jasmine fick gå in till pappa igen, medan jag gjorde pojkarna sällskap med vattenpölarna i regnet..

Två pojkar.. En på elva och en på sex år gamla.. Jonathan i shorts och foppatofflor, Charlie i T-shirt, shorts och barfota.. Och så jag.. En 37 årig trebarnsmamma i hotpants, linne och utan skor som Charlie.. galet springandes runt på gården..?! Där fanns ingen vattenpöl som gick säker, kan jag säga!!

Racet varade bara i några minuter, då det var aningen kallare än vad det brukar vara.. Men det var minst tio minuter av ren och skär lycka tillsammans.. och det är ett minne som kommer att sparas, precis som våra tidigare regnrace, gemensamt..

MAN SLUTAR INTE ATT LEKA NÄR MAN BLIR GAMMAL.
MAN BLIR GAMMAL NÄR MAN SLUTAR ATT LEKA.. *smile*


Av Jenny-Blue - 24 juli 2015 23:04


Tomas kom ut på balkongen och frågade om jag skulle blogga ikväll..?!

Vad han egentligen menade var, om det var okej om han spelade X-box

en stund med grabbarna.. Inget han behövde förklara, eftersom jag

listade ut den alldeles själv.. *smile*


Så nu sitter jag här, på Tomas balkong, med hörlurar i öronen och skriver samtidigt som jag diggar musik med hela kroppen.. Jag har ingen direkt aning om vad jag ska skriva om, men det ger sig väl efter hand..?! Kan ju börja med en bild tagen tidigare idag..


 


.. ibland är det gött att leva.. *smile*


Måste erkänna att jag har vissa svårigheter med att koncentrera mig på mitt skrivande just nu, då musiken i öronen verkar ta över mina sinnen.. Crazy bra!! 

För tillfället är det "We come We rave We Love" med Axwell^Ingrosso som gungar balkongen.. *smile* Känns som om det kommer att bli en bra första augusti.. då jag tydligen redan har börjat tagga upp inför årets "BIG SLAP"..?! Nej.. Jag missade det förra året, men kommer förmodligen aldrig att missa det igen..?! *big SMILE* (Behöver du veta mer om festivalen? Googla!)


Drar ner på tempot en stund och försöker återfå fokus..?!

Hahahaha.. Nej, vem försöker jag att lura..?! Kan varken dämpa tempo eller fokusera..!! Jag gungar fortfarande..!! Får väl be om ursäkt för att jag slösar din värdefulla tid.. om du fortfarande läser.. (?!) då detta inägg blir en direkt inblick i hur min hjärna fungerar..?! Skriver efterhand som tankarna och känslorna flyter runt, så det kommer att bli ett förmodligen ännu rörigare och osammanhängande inlägg.. Totalt onödigt och kanske fullständigt obegripligt..?! Men det är ju så bra!! ..musiken i mina öron alltså!! (Nu: Pittbull - "Fun" - Damaged Goods Remix) 


Har haft en riktigt bra vecka, trots att resten av familjen har varit lediga medan jag har jobbat.. Eftersom "våra" två förskolor är sammanslagna nu, några veckor under sommaren, har jag fått möjlighet att få jobba ihop med några från personalen från "andra huset", vilket har varit en trevlig upplevelse, då vi i stort sätt, annars bara träffas under våra gemensamma planeringsdagar några gånger under året..


Färgade håret i tisdags.. Känns bra!!


 

.. Färgen syns kanske inte jättebra, men det gör inte de gråa håren heller, så jag räknar det till en av mina segrar.. *smile* Bilden är tagen tidigare i veckan på min balkong, då jag myser i tysthet, med endast solen som sällskap.. (Nu: Avicii - "Waiting For Love" - Carnage & Headhunterz Remix)


Tänder en cigg, men lägger den åt sidan för att gå in och hämta

något att dricka.. (I´ll b back..) Yepp! Hepp! Dricka i glaset.. 

(Nu: Nervo - "Hey Ricky" Något Jonathan lagt till i min lista..?!)


Hade varit gott med ett sugrör, men jag pallar inte att resa mig upp

och gå in en gång till, så det får va'.. Ska se om jag har några fler

bilder/foto att visa er..?!


 Ett kollage från juli 2014..


 Ett annat kollage från juli 2013


       

Några bilder från juli 2012


        

Bilder från juli 2011


Mmmh, det blev några bilder ändå..?!

Musiken tog slut och efter en stunds fullständig tystnad bytte jag lista..

(Nu: Ed Sheeran - "Kiss Me") Jo. Ett ganska så drastiskt byte, men det fungerar bra som bakgrundsmusik när man bloggar.. *smile* vilket jag egentligen tänkte avsluta nu..?!

- Känner mig klar på något vis..?! Med andra ord - totalt tom i bollen.. *smile*

Funderar på om jag ska flytta in till soffan istället.. Det börjar att bli kyligt om benen,

trots filten jag sitter insvept i..?!


Nåväl.. Det är dags.

Sköt om Er. Ta hand om varandra.

Kärlek & Ärtor! Natti natt!!

Av Jenny-Blue - 23 juli 2015 17:34


Just nu, i skrivande stund, sitter jag i bilen, tro det eller ej..
- Nej, jag är inte ute och kör! Står faktiskt helt stilla, på parkeringen utanför Burlöv C. med dörren öppen och med båda benen i behaglig lutning upp mot rutan..

Skrev igår, i all hast under min rast, att jag hade planer på att återkomma under kvällen, men så blev icke fallet, då jag först somnade på soffan, för att sedan vara alldeles för upptagen med min familj..?! Det grämer mig när jag sover bort min tid, men jag förmodar att jag behövde det..?! (Och dessutom känner jag mig nog lite vackrare, nu när jag tänker efter.. så det kan ha varit "skönhetssömn de lux" som drabbade mig..?! Och det kan ju inte vara fel..?! *smile*)

Nåväl.. Torsdag idag.. Fredag imorgon.. Och det känns nice!! Lite skrämmande att tiden går så fort, men det är väl bara till att gilla läget..?!

Veckan på jobb har i alla fall varit bra, till och med riktigt rolig emellanåt.. och det gör ju inte saken värre..?! Kanske är det därför som tiden har gått så fort..?! *övertygad*

Nej.. Nu kan jag inte sitta här, med "benen i vädret" längre.. Dags att köra hemåt..

Ha det bäst, tills vi ses igen.. (Lovar inget nu, men håll utkik efter uppdatering.. Viljan att skriva finns där alltid.. Saknar dock ett bättre samarbete med "tiden" som sällan står på min sida..?!)

Kärlek & Ärtor..!!


 

(Ser ni registreringsskylten i bakgrunden.. både kul och passande..*smile*)

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards