Alla inlägg under juni 2017

Av Jenny-Blue - 30 juni 2017 13:13


Det känns riktigt bra nu, trots att det småduggar ute, eftersom jag precis pratat med min andra hälft och fått det bekräftat att han och barnen är på väg hem ifrån Värmland. Kan till och med vara så att de hinner hem innan mig, eftersom jag stänger på jobb idag..?! *smile*

Av Jenny-Blue - 29 juni 2017 13:14


Det blev inget mer skrivande igår..
Som vanligt pajade mina planer, men ovanligtvis kändes det inte lika jobbigt som det brukar..?! Så inget gnäll om det!!

Idag är jag tillbaka på jobb.. Tråkigt väder, men annars jättebra! Jag älskar mitt jobb!

Pratade precis med min bejbii, som då var på väg "hem" till gården i de Värmländska skogarna igen, efter ett viktigt affärsmöte i Karlstad. Och om gudarna vill sig väl, kan det bli att han och barnen kör hem redan idag..?! (Annars kommer de imorgon..)

Så jag avslutar detta inlägg, tillsammans med min rast, med ett litet hurra! Och ser fram mot det som komma skall..?! *smile*

Kärlek & Ärtor!

Av Jenny-Blue - 28 juni 2017 12:30


Sista dagen ledig innan det är dags för några dagars jobb.. tills nästa omgång semester..

Veckan som har gått.. och som borde ha varit i Värmland, har gått fort. När beslutet om att jag skulle stanna hemma med hunden, hade jag en svag tanke om att "passa på" med allt, under tiden som mestadels av familjen var iväg.. Men ja.. den där tanken visade sig tyvärr vara lite för svag för att bli verklighet..?! Med andra ord: Jag har verkligen inte gjort någonting vettigt.. alls!!

Känns lite panikartat nu, men samtidigt har det varit precis den typen av semester jag har behövt.. Att göra INGENTING!

Idag dock höjer vi aktivitets-tempot avsevärt, från noll till hundra på väldigt kort tid.. och jag känner mig taggad för allt jag planerat under dagen! Extra nice att jag redan (?!) kan bocka av tre saker på listan..

Så..

Hur som helst. Just nu håller jag kafferast, men borde vara åter in the game om bara några minuter..

Ses kanske ikväll..?!

Kärlek och Ärtor!

Av Jenny-Blue - 24 juni 2017 05:27


Jag hade tänkt att gå och lägga mig, men när grabben vände sig om i soffan och somnade, kunde jag inte låta bli att utnyttja min ensamma stund till att skriva lite..

Vår något annorlunda midsommarafton i år, var ganska klen, jämförelsevis med vad den brukar vara..

Den började för mig, cirka kl 05:10, med att Spira gnällde. Hittade henne ståendes i källartrappan, problem med att komma upp pga. den stora tratten hon tvingas bära runt sin hals för att inte komma åt såren efter smitningsolyckan hon var med om i onsdags.

Jag hjälpte henne upp och vi gick ut i trädgården.


Möttes av ett underbart morgonljus och strax efter att Spira hade kissat och gått in igen, blev det att jag gick på snigeljakt.. (För att vara på den säkra sidan Googlade jag "mördarsnigel" innan jag tog de små rackarna.. Vill ju inte ha död på de "fredliga" sniglarna!)

Resten av dagen kan summeras "lugn". Var och handlade.. eftersom jag glömde en del igår.. Tog en runda med Spira och Jonathan i närområdet.. Vi kallade den för "en skogspromenad i stan". När vi kom hem grillade vi hamburgare, som vi sedan åt på ovanvåningen till angry birds filmen. Jag somnade och när jag vaknade två timmar senare, blev det genast dags för kaffe och bakelse.. Fastnade vid tv:n med Jonathan i vardagsrummet och där har vi suttit fram tills för en stund sedan, då det var Jonathans tur att somna i soffan.


Hann naturligtvis med att äta jordgubbar också.. flertalet egenodlade. *smile*


Och ja.. mycket mer än så blev det inte. Och det kommer inte bli mycket mer heller, då ögonen går i kors och kudden ropar mitt namn..

Ett kollage på Spira får avsluta detta inlägg..

Hon kommer ut på trappan och vädrar i luften.. jättesöt i sin något annorlunda midsommarkrans..?!

Och med det säger jag
Kärlek & Ärtor!!

Av Jenny-Blue - 23 juni 2017 01:15


Jaha.. Så sitter jag här.. på trappan in till vårt hus och skriver igen..

Jag har semester, det regnar och hälften av familjen är i Värmland..

Anledningen till att det inte gick som jag hade tänkt mig den här gången, är att hunden blev påkörd igår..

För att göra en lång historia kort, kan jag berätta att hon själv tog sig hem efter händelsen som skedde utan vår vetskap, då hon lyckats smita ut osedd i samband med att Tomas höll på att packa bilen. När vi upptäckte att hon var skadad åkte jag och äldsta sonen in med Spira till veterinär, som kunde bekräfta att hon blivit påkörd, utläst av hennes skador.

Drygt sex timmar senare kunde vi åka hem med min "lilla" mörbultade hund, nyopererad men stabil.

Olyckan inträffade strax innan vi skulle åka, så ni kan ju tänka er tjatet från de två yngre barnen, där hemma, under tiden som vi var iväg..?! Båda har sett fram emot resan och mitt hjärta höll på att gå sönder när jag insåg att jag måste stanna hemma med hunden..

Vi diskuterade ämnet, jag och min sambo, och kom fram till att han skulle åka ensam med de två.
- Det känns helt galet, men i ärlighetens namn hade jag gjort samma sak, för barnens skull.

De åkte tidigare idag, typ vid halv tio tiden och det är först nu som jag börjar inse att det faktiskt är midsommarafton imorgon.. (eller ja, snart om man går efter klockan.) Jag har känt mig lite som inuti en bubbla.. inte helt koll på vad som händer.. Lite som om allt händer för fort och att jag inte riktigt hänger med..?! (Kan vara mitt semester-mood som fått mig att släppa klockan och varva ner..?! Eller så är det följderna av chocken jag fick igår, som skapat vakuum i huvudet..?!)

Tomas och barnen är i alla fall framme.. Spira mår bättre, men är fortfarande mörbultat. Jonathan, som ska på skåneläger i början på nästa vecka, är hemma med mig (just nu tillsammans med sin kusin som ville sova över) och jag.. ja jag är just nu bara grymt trött!

Var ute och gick med Spira i eftermiddags och jag såg tydliga tecken på hennes osäkerhet gällande bilar som passerade. Blir fruktansvärt arg på den *#%*\|> idioten som smet ifrån olyckan, men tackar änglarna för att de har vakat över och skyddat min älskade lilla tuss till hund!!

Hon hade fått ett helt nytt halsband inför resan, bara några minuter innan olyckan. Bilden visar, vad jag tror, märken från när hon har slagit i marken efter att ha blivit påkörd..?!


Nåväl.. Spira mår som sagt bättre! Och även om allting har blivit upp-och-ner-vänt, vill jag ändå påstå att jag är tacksam!

Tacksam över att Spira haft änglavakt. Tacksam för att Tomas vågade ta barnen och ensam åka iväg. Tacksam över att få finnas till..

När döden knackar på dörren, men vänder igen i hallen, finns det helt plötsligt väldigt mycket att vara tacksam över..?! Galet, om inte säga nästan sjukt, att man nästan ska behöva mista sin hund för att inse hur snabbt allt kan gå förlorat..?!! Men ja, det är väl tyvärr så det är för de flesta..?! I dagens sönderstressade samhälle...?!

Jaja.. Nu orkar jag inte skriva mer.. ögonen får i kors, efter sällskapsspel tillsammans med barnen, nej förlåt ungdomarna och det kommer ju faktiskt en dag imorgon också.. *smile*

Så jag säger god natt och sov gott nu.
Kärlek & Ärtor!

Av Jenny-Blue - 13 juni 2017 13:35


Vi gör alla vad vi kan och så även jag.. Har lite för mycket att göra ikväll, för att hinna med allt.. men det löser sig nog ändå..?! (Hoppas jag..?!)

Har skrivit ner fokus på en lapp för att kunna bocka av efterhand.. ingenting får glömmas.

.. aningen jobbigt, men jag gillar när jag blir klar och får stryka ännu en grej på listan.

Simma lugnt. Kör försiktigt. Och tänk på att man aldrig kan kramas för mycket!!

Kärlek & Ärtor

Av Jenny-Blue - 11 juni 2017 10:13


Jag sitter, rätt upp och ner, i trädgården och bara njuter..
Fågelkvitter. Sus i träd och buskar. Nybryggt kaffe i koppen. Tystnad och lugn runt omkring. Glädje som hunden skänker mig med sin närvaro.. Ser en fluga som håller på att krocka med en myra, på plattorna strax intill. Hör en humla flyga förbi.. Jag tar en klunk kaffe och känner smaken och värmen..
- Jag känner i hela min kropp, att jag håller på att läka..


Vi har två stycken fågelfamiljer, som har flyttat in i vårt träd..?! Modigt, eller bara dumt, med tanke på att här numera, bor en hund som älskar att jaga fåglar.. Mammafågel och pappafågel flyger in och ut ur boet, parerar mellan hunden närvaro, vilket funkar.. men jag oroar mig över när det är dags för de små att lära sig flyga.. Totalt är där nio stycken fågelungar. Talgoxar. Fem i det ena boet och fyra i det andra.. Jonathan har tjuvkikat..

Det ser inte så mycket ut för världen, men i de två hålen bor de små liven.. *smile*

Känns lite speciellt, eftersom jag älskar småfåglar..!!
(När man bor i lägenhet, är det mest lite större fåglar som rör sig omkring en, även om jag hade en och annan blåmes som brukade hälsa på mig på balkongen, när jag bodde på sjunde våningen.. Koltrastar, duvor, måsar, kajor, mm.. fåglar som vi har här med, är också fina, men jag föredrar de små.. Talgoxar, mesar, finkar, mm..)

Nåväl.. Där fick ni lite om mina intressen också..?! *smile*

Igår var jag på framsidan av huset och rensade ogräs.. (Något som de flesta tycker är bland det drygaste som finns.. men som jag finner med största ro..) Vet inte riktigt vad som gör, att jag finner det så tillfredsställande.. men jag gillar tystnaden, lugnet och den tydliga skillnaden som blir när jag är färdig. Hela uppfarten (bortsett från en liten bit sedan tidigare) gjordes och jag var sjukt nöjd efteråt.. Till saken hör väl den att jag varken bränner eller tillför något annat än handkraft.. Har en gammal morakniv som jag skär och rensar med, en liten sopborste och en handskyffel som jag sopar upp allt med, that's it! Kan hända att det verkar gammaldags, men jag skyller helt och hållet på att jag flyttat till hus och trädgård sexton år senare än önskat.. *smile*


Idag står det "bebis", på schemat..
Om cirka en timme ska jag och barnen åka in till Malmö KK och hälsa på min älskade vän och arbetskamrat och hennes nyfödda dotter. Vi är sjukt taggade allihop och det ska bli ett kärt återseende av min vän, som jag inte träffat på evigheter.. (känns det som, nu när hon inte är på jobb dagligen..)

Så, med andra ord.. Dags att göra oss redo!

Hoppas du fått en lika bra start på dagen som jag och att fortsättningen blir minst lika bra!
Kärlek & Ärtor!!

Av Jenny-Blue - 1 juni 2017 07:58


Igår hade jag en sådan där dag, där jag vann över mina demoner och "sju-tusan-jävlar-anamma-känslan" tog över.. Skrev början till ett inlägg, men postade (som så många gånger) aldrig iväg det.. Men känslan fanns där och idag är det faktiskt ännu bättre..

Min söta sambo har lämnat mig.. för att åka till Stockholm i jobbärende.. och kvar blev jag med allt det där som jag vanligtvis brukar bli mitt fall.. Att klara av morgnarna. Tre barn som ska väckas, varav två ska göras iordning för att bli lämnade på förskola och skola.. En hund som måste ut, matas och promeneras med.. och mig själv med stressproblem, som börjar jobba klockan 08:00..

I skrivande stund sitter jag utanför jobb.. Barnen är väckta.. iordning.. och lämnade på respektive skola.. Hunden har varit ute, fått mat och promenerats.. Jag har till och med hunnit dricka en kopp kaffe där hemma innan jag kom hit.. (Där jag för övrigt fick en kopp kaffe till av en av mina söta arbetskamrater, trots att frukosten inte är förrän kl 08:00..)

Jag ser fram emot en bra dag på jobb, för att i eftermiddag hinna hämta upp alla barnen, (och hunden) fixa det sista i fikaväg, koka kaffe och blanda saft, för att sedan åka till årets avslutningspicknick (med dotterns avdelning) tillsammans med de mina.. Tomas missar dagens event, men var med på gårdagens (ena sonens avslutningspicknick) så jag tror att han klarar sig.. *smile*

Nu är det dags för mig att avsluta, för att ha de där fantastiska dagen på jobb.. Så jag säger:
- Kärlek & Ärtor

.. och ja, såklart.. Ha en underbar dag!!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards