Alla inlägg under april 2023

Av Jenny-Blue - 24 april 2023 22:00


Idag har jag lagat mat tillsammans med mina barn.

Jag fullständigt älskar när vi alla rör oss som ett gäng myror fram och tillbaka i köket.. En skär gurka, en steker kött, den tredje dukar bordet medan jag kollar pommesen i ugnen.. Hundarna som vanligtvis brukar ligga mitt på köksgolvet under denna tid, inser att de har det bättre i soffan där de inte ligger ivägen.. Musiken står på och allting tycks gå så smidigt.. Ett, tu, tre.. så är allting färdigt och vi kan sätta oss ner vid ett dukat matbord, redo för att hugga in i dagens festmåltid.


Vi äter ganska så fort, men sitter kvar i nästan en timme till.. Kvalitetstid av högsta rang! De två yngsta berättar om sin dag i skolan.. Lunchen de ätit, tråkiga läsämnen, vad de gör på slöjden, om kompisar och lärare. Den äldsta berättar om veckan som kommer på jobb.. Bokade dubbelpass, intervjuer som ska påbörjas och trivseln med arbetskamrater. Det skrattas och skojas, kivas och diskuteras om vart annat och jag njuter i fulla drag av stunden vi gör tillsammans. 


Det är ingen självklarhet längre.. att vi alla fyra är samlade runt matbordet. Sedan den äldsta började jobba kvällar och nätter, är det mer ovanligt än vanligt, att vi alla är på plats samtidigt.. Men när det händer är det ren och skär glädje. För det är något speciellt när vi är tillsammans. När vi får dela med oss av vår vardag. När vi sitter där och lyssnar på varandra.. 


Efter maten, när vi har dukat av, sätter pojkarna sig tillsammans i soffan.. De slår på TV:n och tittar på en video om något spel som skapar enade diskussioner bröderna emellan. De trivs. Och jag njuter. Dottern kommer och vill ha hjälp med tvätten och när vi fått igång maskinen med tvätt, kommer vi upp till pojkarna som nu sitter vid matbordet och spelar schack tillsammans.. Jag går ut i köket för att hälla upp en kopp kaffe, som just runnit klart, medan dottern slår sig ner på en stol för att göra sina bröder sällskap. De trivs. Och jag njuter. 


Känslan av harmoni fyller huset och jag sparar minnet av kvällen tills nästa gång vi alla sitter ner och äter tillsammans igen..


Så mycket mer än bara Kärlek & Ärtor!


.


.


.


.

Av Jenny-Blue - 16 april 2023 21:42


Helgen började lite stökigt när min fredagsplanering gick åt pipsvängen.. Jag borde varit van vid det här laget.. men attans.. Det spelar ingen roll hur många gånger det inte blir som jag tänkt mig.. Det blir inte lättare att hantera för det..


Kanske fick jag ett mindre utbrott.. och kanske var jag i affären när det hände..?! Men jag lovar att kassabiträdet som tog emot mig i kassan, inte blev drabbad. Tvärtom.. Som kvinna hade hon inte alls svårt att relatera till det jag sa.. och samtalet slutade med att vi båda var eniga om att världen hade varit en bättre plats om kvinnor fått bestämma..


Hur som haver.. Fredagen blev ok trots allt. När pulsen lugnat sig och kroppen hade slutat skaka av ilska.. fastnade jag i soffan där jag satt. Jag skulle egentligen ha målat på mitt bidrag inför utställnigen jag ska vara med på under firandet av Göteborg 400år.. men som du kanske förstår hade jag varken lust eller energi till att skapa med glädje.. Så som sagt.. blev jag sittandes i soffan, för att senare somna till filmen som stod på. 


Lördagen kom och jag vaknade relativt tidigt.. från min sömn i soffan. Jag gick upp. Satte på kaffe. Gick ut med hundarna. Och kom så småningom igång med att måla på tavlan som jag ratat dagen innan. Minns inte så mycket mer från dagen än att jag målade..?! Jag vet att jag lagade kyckling till mig och mellangrabben vid halv två.. Och att vi åt pizza vid tv:n strax efter klockan 20. Äldsta grabben jobbade och mini me sov över hos en kompis.. Kanske att jag fejade lite i trädgården, men det kan också ha varit under fredagen innan helvetet bröt loss..?!


Nåväl..

Idag har det varit söndag.. hela dagen.. och den började med att jag lät mig somna om.. Sov till typ tio och låg och skrollade på luren en stund innan jag gick upp för att göra kaffe och gå ut med hundarna. 

Klockan tolv kom mitt bokade möte, en företagsam ungdom, som tog ett lass sopr till tippen. En fröjd att se skitet försvinna, vilket fick igång mig till att börja städa inne på ateljén. Detta i sin tur gjorde att jag kunde tömma bilen på grejer från påskens utställning.. som jag kört runt med sedan dess..


Med andra ord har det varit en härlig dag. Med många tyngder som plockats bort från mina axlar! 


Imorgon är det måndag igen, vilket inte är lika upphetsande som en städad ateljé.. men det får man väl ta..?! Min plan nu är, att gå och ta en dusch och gå och lägga mig.. så..


Over and out för det här inlägget..


Kärlek & Ärtor!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards