Alla inlägg under augusti 2018

Av Jenny-Blue - 29 augusti 2018 17:37


Dagarna går.. Somliga bättre än andra. När jag mår som bäst, kan jag känna ett lugn inom mig och en liten gnutta hopp om att jag kommer att fixa detta.. Men allt kan fortfarande vända på en femöring och den allra minsta motgång kan få min värld att rasa ihop. Mellan min sinnesro och när allt rasar, är oron i kroppen oftast starkare än jag. Den får min kropp att skaka inombords, men jag har lyckats hålla mig ifrån panikångestattackerna, vilket jag tackar medicinen för..

Jakten på psykolog är och har varit allt annat än lätt.. och deprimerande nog har jag ännu inte funnit den jag söker. *suck*
-Systemet vi har, där den vårdsökande själv har ansvar över att hitta någon att gå till, är inte precis det ultimata..?!
Det är jättesvårt att ta kontakt när man befinner sig i ett ohälsosamt psykiskt tillstånd. Varje samtal kräver mod och varje motgång tar tid att komma över. (Låter tramsigt, jag vet.. Jag tycker nästan det själv, men så är det. Och det är ännu en anledning till att se ner på sig själv och sin förmåga till att fungera i samhället..)
Men jag kämpar på..

Det som försvårar mitt sökande är de krav jag har.. De måste till exempel kunna ta emot mig via remiss genom sjukvården, under högkostnadsskydd, annars har jag inte råd. Vilket skapar en viss begränsning.. då många av dessa sk. kliniker har långa väntetider. En del har till och med intagsstopp för nya klienter då belastningen är så stor.

Det har känts som ett heltidsarbete till och från i mitt sökande via nätet.. Hitta sk. kliniker, sökandet på kartor, allt ringande.. Vet inte hur många telefonsvarare jag mötts av under den senaste tiden, då jag tappade räkningen för länge sedan.

Men som sagt. Kampen fortsätter och tack vare ett stort stöd ifrån både familj och vänner, finns det en gnutta hopp, någonstans inom mig, om en ljusare framtid..

Kärlek & Ärtor

Av Jenny-Blue - 17 augusti 2018 09:34


Det har gått ett tag sedan jag bloggade senast.. och det har hänt en del..

Jag har blivit sjukskriven pga. min depression, träffat läkare och psykologer, gjort blodprover och börjat medicinering.

Nästa steg är att jag ska välja med vem och var jag ska genomföra min behandling. Det blev den psykodynamiska behandlingsterapin, som vi kom fram till, då den kognitiva behandlingsterapin redan genomgåtts och egentligen bara skulle bli en upprepning..

Jag har ingen aning om vad min tänkta terapibehandling kommer att ge, men hur som helst så känns det bra att äntligen ha fått ta tag i mig själv och att jag har tagit mig såhär långt.

Sjukskrivningen har hjälpt mig att slappna av betydligt och jag hoppas på att jag ska kunna få behålla lugnet, trots att skolan har börjat och ansvars-stressen börjar pyra under ytan. Jag tänker, lite som en mjukstart.. Klarar jag barnens tider, kanske jag kan lägga till mina egna också när det väl är dags..?!

Nåväl.. Den tiden den sorgen..
Just nu fokuserar jag bara på att slappna av. Saker som jag vet att jag borde tycka är roligt och som jag vet att jag innerst inne uppskattar, har varit svåra att hantera, men med lite tvång (av mig själv) har jag klarat av det och jag klappar mig på axeln varje gång jag lyckats genomföra mina så kallade uppdrag..

Kärlek & Ärtor

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards