Alla inlägg under september 2015

Av Jenny-Blue - 30 september 2015 22:07


Jag sitter vid mitt stökiga köksbord/skriv-och skaparbord.. Har hällt upp en kopp kaffe, som borde vara lagom varmt nu. Den underbara doften sprider sig i köket där jag sitter och jag kan inte låta bli att njuta till det tysta som omringar mig.. Det har varit en lång dag..


Jobb från tidig morgon, till lagom eftermiddag.. 15:30 för att vara exakt.. Sen middag i stan i goda vänners lag, från klockan 18 fram till cirka 21.. och mitt i alltihopa, ett snabbt pitstop hemma för att byta kläder och gå ut med hunden.


Vi blev ett glatt gäng, på åtta personer, som träffades upp på Lilla Torg för att äta en bit mat och ha en trevlig stund tillsammans.. Två av de åtta, var mina arbetskamrater, varav en firade födelsedag idag.. och därav den egentliga anledningen till att vi gick ut och åt.. Jag som sällan äter middag på kvällarna, blev så klart proppmätt nästan direkt.. men hade lätt plats till efterrätten.. (som jag faktiskt delade med födelsedagsgrisen..)


 


- Fråga mig inte vad den hette, men brownie och glass is da shit! *smile*

Bilden visar mest glass, men tro mig.. kakan ligger där under..!!


Nåväl.. Det blev en väldigt trevlig middag, med många skratt och mycket gott..

- Alltid lika roligt och spännande att träffa nya människor.. Och att få komma ut lite och äta gott är ju aldrig fel det heller..! Önskade i min tysthet att jag hade haft Tomas med mig, men som småbarnsförälder är det inte alltid man får ihop det..?! Men..! Det kommer en tid för oss med, tänker jag.. och det sägs ju vara hälsosamt för ett förhållande att sakna varandra, så vi kör på det..?!


Nu är klockan mycket och jag ska faktiskt dra mig tillbaka..

Har tusen saker jag skulle vilja göra, men det får vänta. Började faktiskt med att ta min medicin igen imorse.. och för att inte pressa mig själv för mycket, vill jag göra rätt och ge mig den sömn jag vet att jag så innerligt behöver.. Imorgon blir ännu en lång dag, då det först är jobb hela dagen och sedan kvällsmöte.. och eftersom jag känner mig själv, vet jag att det blir sent i säng även imorgon..


Måste dock, innan jag avslutar, lägga upp ett gäng bilder från mitt besök på Louisiana (museun of modern art) i Danmark, i helgen.. som jag var på tillsammans med en gammal vän..

- Här kommer de.. Varsågoda..!


         


     


     


   


   

                   


- Så underbart, härligt, ljuvligt.. att lulla runt, i stilla mak och bli så stimulerad och inspirerad..

i glädje av upplevelsen med alla dessa färger och fantastiska konstverk överallt omkring mig.

(En del bättre än andra, men ändå.. så supernice..!)


 

- Och vilken vacker dag vi hade.. även utomhus, menar jag!


   

(Här några bilder på annat som också farsinerade mig)

 

Men helt klart det största, var ju utställningen med Yayoi Kusama,

som också var den stora anledningen till vår lilla minitripp..

 

 


Så.. nu är jag färdig med alla mina bilder från Louisiana.. och nu hör jag hur sängen ropar..?!


Kärlek & Ärtor!


Ps. Man fick lov att fotografera (utan blixt) inne på plats, vilket vi

kollade upp innan vi gick in.. Mest bara så att ni inte får för er något.. *smile*


.

.


#middag #födelsedag #foto #glass #brownie #helg #louisiana #museum #yayoi #kusama #bilder #jennyblue

 

Av Jenny-Blue - 29 september 2015 13:10


I ett försök i att förklara hur stressad jag är i själen.. Och beskriva hur fort tankarna rusar runt i mitt huvud.. Så kan jag berätta om vad som hände igår, istället för min planerade uppdatering av bloggen..

Samtidigt som jag gjorde ett kollage (med riktiga papper, bilder och pennor.. sax, dubbelhäftande tejp och plastfickor..) började jag också måla på en ny tavla.. Dessförinnan hade jag satt ihop en liten present till Tomas, som fyllde år i helgen.. (som jag fortfarande inte riktigt har hunnit fira..)

Samtidigt, in i mellan, gjorde jag annat smått, som att kolla pärlor till mitt lapptäcke.. klippa ner mina naglar.. fixade med en leksakshäst som jag målat i silver som snart är klar.. var ute med hunden.. käkade.. och tänkte på bloggen..?! Ganska mycket av "ingenting", med andra ord.. Trots allt oviktigt göra, höll jag ändå full rulle och ack som jag har stökat till mitt hem..!!

Inte konstigt att jag däckade som en klubbad säl och att jag inte vaknade förrän 8:30 imorse..?! Tur att jag började sent idag, kan jag ju tillägga!

Ikväll kommer mamma och det blir väl fika och myssnack som sig brukar, vilket ska bli nice.. Köpte fikabröd igår och ser fram mot att få trycka det i huvudet, när det väl är dags!

Nu, när oljudet av maskiner och skit, har lagt sig.. (de fixas och donas på vägar och trottoarer i Staffanstorp..) är min rast snart slut och det är dags för mig att återgå till mina sysslor..

- Må kraften vara med er! (Bättre än hos mig..) Vi ses, när vi ses.. för jag lovar ingenting! Är inte käck nog till att göra det just nu, i mitt befintliga sinnestillstånd..?!

Kärlek & Ärtor!!

Av Jenny-Blue - 28 september 2015 11:03


Helgen har i stort sätt, rusat iväg.. och idag är det måndag igen..

Kände mig stressad hela förra veckan.. med två "morgon-breakdowns" och ångest i bröstet.. Vilket i helgen gick över till orolig mage.. som i sin tur fick irritationen att växa sig stark i kropp och själ..?! Så det känns ganska så skönt att få starta om en ny vecka, med hopp om att allting blir bättre..?!

Är fortfarande aningen orolig i magen, men försöker att inte låta känslorna ta över..?! (Funderar dock stark på att börja ta min medicin igen..?! Känner verkligen inte för att deppa ihop igen, bara för att höstmörkret kommer allt närmare..)

Nåväl.. Ska verkligen försöka göra en större uppdatering av bloggen ikväll..
men jag tänker inte stressa för att hinna med, så vi får väl se hur det går..?!

Kärlek & Ärtor!!

Av Jenny-Blue - 25 september 2015 22:47


När jag var tonåring och livet kändes hårt och orättvist, brukade jag intala mig själv att "jag tar skiten nu, så slipper jag sen.." Detta fungerade dock kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig..? Då det under kommande drygt tjugo åren, skulle visa sig att livet kunde bli ännu hårdare.. och lärdomen om att det ständigt kommer nya motgångar att besegra, skulle bli en erfarenhet att lägga på livets långa meritlista..?!

Imorse, var en av de morgnar som jag vill räkna till de sämre.. Skulle bli en novell, storlek längre, om jag skulle beskriva den med ord, så jag hoppar det.. för allas skull.. *smile* Det räcker med att vi vet att den var en av de sämre..

Dagen på jobb, blev desto bättre.. En lugn frukost, med efterlängtat kaffe gjorde susen och allt efter det blev som en dans på rosor..

Efter jobb kom stressen smygande igen, när barnen skulle hämtas i tid.. men den var knappt märkbar jämförelsevis med morgonens galna råstressande, så vi lägger den informationen åt sidan.. Anledningen till att vi hade aningen bråttom hem, var för att vi skulle hämta Bella.. för att hinna hem till min käraste vän Stina innan klockan slog 17.. för att lite impulsivt sitta "barnvakt" under kvällen..

Och det är här, mina vänner.. som jag vill koppla ihop mitt "just nu" med mina inledande rader i detta inlägg.. För ja, "skiten" drabbar oss kanske genom hela livet, i ett ständigt återkommande flöde.. (så som min morgon..) MEN..!! Det jag ville få fram är, att det finns minst lika mycket underbart här i livet också!!

Av Jenny-Blue - 23 september 2015 12:40


Idag är jag bara så sjukt trött.. och jag önskar att dagen kan ta slut fortare än vanligt..?!

Försöker att inte tänka på allt jag måste göra innan jag kan krypa ner och lägga mig i fosterställning i min säng, men det är svårt! Det känns som en hel evighet tills dess och det tar liksom emot hela tiden..?!

Men, men..?! Det har ju trots allt ändå gått lite mer än sex timmar sedan jag vaknade.. så än om det känns trögt, så går det ju faktiskt framåt..

- Bara till att kämpa vidare!

Kärlek & Ärtor!

Av Jenny-Blue - 21 september 2015 11:16


- Ja, jag vet att jag tjatar.. Men finns det något bättre än att känna sann glädje inför varje ny arbetsvecka..?!

Vi spenderar större delen av vår vakna tid på vårt jobb.. och det är såååå viktigt att ha ett jobb, där man trivs! Jag har erfarenheter av hur illa det kan gå om man inte mår bra på sin arbetsplats.. och det är verkligen ingenting jag rekommenderar..!!

- Vet att jag är lyckligt lottad och att långt ifrån alla har det så bra som jag.. Orättvist, då jag önskar denna glädje för alla, men underbart för mig, för jag har faktiskt själv tagit mig hit..?! Jag valde att ta mig ur skiten.. och se hur bra det blev!!

- Tacksam!!

Kärlek och Ärtor!

Av Jenny-Blue - 19 september 2015 11:37


Ni vet när det ibland känns det så där hopplöst..?! När man är sen till något och man hamnar bakom en lastbil som kör 40km/h.. Eller när man är klar i affären och går till kassan för att betala och kön är hundra meter lång..?! Eller när man tappat något på golvet och man sedan fortsätter att tappa saker, jämnt fördelat under hela dagen..?!

Jag har haft åtskilliga sådana här upplevelser i mitt lilla komplicerade liv.. och de störde mig något kopiöst fram tills för cirka nio månader sedan, då det helt plötsligt vände..?!

Förr blev varje sådan här "incident" som drabbade mig, lite av en mall, säg skiss, på hur resten av min dag skulle se ut.. Jag kunde svära på att "olyckan" förföljde mig och hade det väl hänt en sak, visste jag att den skulle drabba mig fler gånger under dagen..

Idag dock är det precis tvärt om..?!
Visst är det fortfarande trafikstockningar i korsningen, när man inte har tid, men av någon anledning ser jag det annorlunda nu..?! Jag väljer helt enkelt att INTE se det negativa, utan lägger mitt fokus på allt det där som faktiskt får livet att flyta på lite lättare..

Som i måndags, då jag kom på att jag inte alls började sent, utan skulle vara på jobb redan 7:30.. Och när jag väl i bilen, kom på att jag tänkt tanka på vägen till jobb (eftersom jag skulle haft god tid till detta under min "sena morgon"..) Bensinlampan bländade mig med sin varning om att tanken var så gott som tom och paniken kom krypande..?!

Men istället för att krascha ihop, för att fakta sa att jag kommer att bli tre minuter sen till jobbet, valde jag att se den totala segern i att jag, på bara (bensin)ångorna, kunde ta mig hela vägen in till macken!! Brukar tanka ca 41 liter.. i måndags gick det i strax över 48 liter..?! (I'm just saying..)
- Så ja, ni förstår ju själv hur lyckligt lottad jag kände mig, som slapp soppatorsk halvvägs till jobb!!

Eller som i tisdags, när det var stopp i korsningen, som vanligt, men att jag, sen väl ute på motorvägen, hamnade bakom en bil vars förare körde ovanligt bra.. nästan hela vägen till jobb. (Inte ofta det händer, numera.. Bilister som faktiskt anpassar sig efter trafiken.. Som använder blinkers och som INTE kör 20km/h långsammare än tillåten hastighet..)

Jag segrade faktiskt ytterligare en gång, under tisdagen.. men det var väldigt mycket senare, när jag kom hem sent efter jobb och hann ut med hunden.. och tillbaka in igen precis lagom innan himlen öppnade sig och regnet fullständigt forsade ner.. *tummen upp för det*

I onsdags blev min "stora seger", eller "klapp-på-axeln" som jag också skulle kunna kalla det.. min film, som jag hade gjort om barnen på jobb, inför föräldramötet som hölls under kvällen.. Var något nervös inför visningen, men det kändes bra efteråt.. (Och jag visst ju faktiskt att mina arbetskamrater, som redan hade sett filmen, tyckte att den var bra.. Så ur ett pedagogiskt perspektiv var den helt klart godkänd.)


I torsdags fick jag skippa mina egna planer, då Tomas behövde hjälp med barnen under tiden som han och Jonathan skulle iväg på match med fotbollen.. Något som blev bestämt i sista minuten.. Men istället för att se mina planer kastas i sjön, valde jag att se den mysiga stunden jag fick tillsammans med mina två minsta..


Igår, fredag.. hände det inget speciellt, utöver det annars speciella på jobb.. Så igår lade jag faktiskt inte märke till någon direkt seger..?! Men jag fick målat en ny tavla och det känns ju alltid lika bra..!!


- Summa sumarum.. för att dra ihop den röda tråden i detta långa inlägg.. Så finns det minst lika mycket av det goda, som av det onda, här i livet.. Allt handlar bara om att man måste välja vad man vill se..


Kärlek & Ärtor!

    


.

.

#gott #ont #lycka #olycka #val #fokus #lärdom #livet #seger #animation


Av Jenny-Blue - 15 september 2015 12:59


Jag: "Så, varför ska man då säga tack?"
Ett av barnen (5år): "För att visa att man är artig."
Jag: "Och vad händer när man visar sig artig..?"
Barnet (5år): "Man visar att man inte är dum."

Fritt tolkat av mig: Även barn är medvetna om att man verkar mer lärd när man visar "hyfs"..?!


Bra tisdag på dig!
Kärlek & Ärtor!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards