Alla inlägg under juli 2013

Av Jenny-Blue - 24 juli 2013 12:45


Igår var jag kanske inte världens mest positiva bloggare, då jag kände mig lite si och så, efter att jag bett om hjälp.. (Läs tidigare inlägg, för att förstå..) Men idag är jag allt annat än "si och så"..


Jag är hemma i min älskade lägehet.. och trots att här finns en miljon saker att ta tag i, så mår jag riktigt bra!! Fastän jag "går miste" om solen.. och bortsett från allt som ska göras, så är det skönt att komma hem och "landa".. Jasmine som har varit en väldigt bestämd dam, sedan hon fyllde ett i lördags.. har fått för sig att man ska skrika när man vill något.. Och eftersom hennes vilja är stor, har hon vrålat ganska så mycket, de senaste dagarna.. Men nu när vi kom hem för en liten stund sedan.. och jag lade henne i sin säng för en stunds vila, sa hon inte så mycket som ett pip..?! Hon tog sin snutte i ena handen och den andra nappen i den andra handen och lade sig ner.. Hon somnade inte direkt utan låg en stund och till synes funderade en stund, innan hon slöt ögonen och somnade..


Blommorna har fått vatten.. och det lät nästan som om de tackade mig, när de sörplade i sig varje droppe de fick.. Diskbänken är överfull.. tvättkorgen likaså.. Pojkarnas rum ser ut som sju svåra år.. och vardagsrummet ligger som i en dimma av damm..?!

- Ja, nu kanske jag överdrev en aning, men hej, sånn är jag..


Men vad är det då som gör mig så glad i själen just idag då..?!

Jo, det är tanken på förändring.. Man brukar ju säga att man inte kan ändra på någon annan, utan bara på sig själv.. Och så är det ju faktiskt.. Men det betyder inte att man aldrig kommer att se någon förändring i andra.. Jag har förändrat mig själv.. Under året som gått, har jag hittat tillbaka till "mig" och det har gjort mig gott, på många sätt..!! Men även andra blir gynnade av den "nya".. eller "gamla" (?!) Jenny. Hur man nu vill se på det..?


Detta har ju varit ett tag.. och det är egentligen inte min förändring som får mig att skina som solen, just idag.. utan det är vetskapen, känslan och bekräftelsen, av att någon annan har förändrats.. Inte bara för min skull.. Mest för sin egen, hoppas jag.. Men i det stora hela, gynnar det många och lyckan är så total, varje gång beviset på förändring dyker upp!


- Jag vet inte.. Kanske låter det mest som svammel.. (inte alltid så lätt att beskriva känslor med ord..) Men jag ville ändå skriva ner det här i min blogg.. Dels för min egen dokumentation.. och dels för att blogga om något positivt.. men också för att visa att det faktiskt går att "lära gamla hundar att sitta"..


- Tro på dig själv! För jag tror på dig! Kram på er!!

Av Jenny-Blue - 23 juli 2013 16:24


Det här med att be folk om hjälp, har aldrig varit min starka sida.. Men som jag berättat tidigare.. är det något jag har fått lära mig, sedan jag och Tomas separerade..

Idag blev jag påmind om varför jag inte tycker om att be om hjälp.. Det är inte så mycket det här med att få ett "Nej tyvärr".. som tar emot.. För det fattar jag ju att det inte alltid går.. Nej, snarare är det allt pust och stön, från den som villigt hjälper till, som stör mig.. Eller nej..?! Det är nog inte det heller..?! Det är mitt dåliga samvete, som jag får, när jag måste besvära någon annan.. (en bieffekt av suck, pust och stön..)

Jag vet att jag inte ska bry mig..?!
- Har man erbjudit sig att hjälpa, så har man gjort det av egen fri vilja..?! och oavsett hur "jobbigt" det än är, så ska jag inte anklaga mig själv..?!

Ja.. En tanke som slog mig bara.. när jag fick skjuts ut till Almåsa, för att kunna hålla bingokväll ikväll..

Här - En bild, i väntan på att de andra ska komma till Almåsagården..

Av Jenny-Blue - 17 juli 2013 11:10


Att ha sommarlov, måste ju ändå vara det absolut bästa..?! Men som förälder är det mycket som vilar på ens axlar..?! Att förse sina barn med glada sommarminnen är inte alltid så lätt..?! Speciellt inte när man har tre barn i så olika åldrar som jag har.. Alla aktiviteter är kanske inte passande för en snart fem-åring.. och vissa aktiviteter är inte alls tilltalande för en kille som fyller tio.. Den lilla ettåringen hänger väl med på det mesta.. oavsett om hon tycker att det är roligt eller ej (?!) men långt ifrån allt går att göra tillsammans med en liten parvel, som bara just lärt sig att gå..


Hur som helst.. Rent spontant kan jag kanske känna att vi inte har gjort något sådär, värst avancerat i sommar.. men när jag tittar igenom alla bilder i mobilen, som tagits under den senaste månaden, hittar jag bevis på att vi visst gjort saker tillsammans.. än dock om de kanske inte är så avancerade, så har vi som sagt varit tillsammans.. och det är inte bara bilder från hemma..

- Kan ärligt säga att jag faktiskt njuter av att se alla bilder.. Därför tänkte jag att jag skulle dela med mig lite av några av dessa..

 

Vi börjar med Mys hemma hos faster..


       

Här bilder från en dag på Malmö Museum och Tekniska Museet

 

 

Nytt nere hos fiskarna, var de coola maneterna, som

fångade både min och Jasmine's uppmärksamhet.


 

Glass och trädgårdsmys på Vellingeblomman


            

Mer mys hemma hos faster..


   

En dag i solen, hemma hos min kära vän Stina


Tjejdag med shopping på Burlöv Center


       

"Sommarskador" gjorda hemma, ute på runda med hunden


 

En lugn stund, på gården hemma hos pappa


Morgonutsikt från balkongen, hemmavid..

- Lugnet innan stormen..?! Tid för att smida planer..




En dag i pildammsparken..


 

Besök på Almåsa, på "Almåsadagen" 13/7


 

- Galenskap hemma..


     

Mer från Almåsa.. En dag på lekplats.. och en annan kväll med Bingospel..


- Ännu mer mys, hemma hos faster..


   

Ett regnigt kalas, ute hos hönsen..

- En lycklig, men trött och väldigt blöt hund..?!!


    

Ännu mer Almåsa, här i stugan hos min barndomsvän Maria.


- Denna bilden är tagen i morse.. alltså den senaste bilden, vilken

får avsluta dagens inlägg.. De andra bilderna är i och för sig inte

i rätt ordning, om man så säger.. men de är bevis på att barnens

sommar, trots allt, ändå har gett dem en del skratt att minnas..?!



Av Jenny-Blue - 13 juli 2013 18:14


Jag är en sådan person, som kan sysselsätta mig själv.. Jag behöver inte ha folk runt omkring mig precis hela tiden. Jag trivs bra i mitt eget sällskap och ska sanningen fram, kan jag till och med längta efter att få lov att få vara ensam..

- MEN..! Efter dagar som denna, då jag träffat jättemycket folk, känner jag mig alltid lika upprymd och glad. (Var på Almåsa, med Almåsa Nya Fritidsgörening, "Bingogänget", för att sälja korv, under Almåsadagen, som det så festligt heter..?!) Almåsadagen "händer" en gång per år och det är en dag i barnens tecken, med hoppeborgar, ponnyridning och ansiktsmålning.. Men även med loppis och korvgrillning, lotteristånd och minigolf.. I år hade de även liveradio som sändes från plats och de som ville fick hälsa till någon över etern, eller bara gå fram och önska en låt.

Lika nöjd i själen, känner jag mig när jag kommer hem efter en bingokväll.. (också på Almåsa) Där jag får chansen till att serva folk och får vara trevlig..?! Vet med mig själv att jag är service-minded och jag fullständigt älskar att få träffa folk.. Prata lite.. Dela några skratt.. Bli berikad av "det lilla" som bekräftar min personlighet. Det fyller mitt inre med lugn och det stärker både min självkänsla och mitt självförtroende.

Måste bara tillägga, att jag inte hade kunnat göra denna dagen.. om det inte vore för all den fantastiskt, uppskattade hjälpen, jag fått med barnen.. Kanske mest med Jasmine, då pojkarna klarar sig förhållandevis på egen hand..?! Men nä, jo..?! Oavsett.. TACK !! För all hjälp med mina tre!!

Ja ja.. Nu är i alla fall dagen på Almåsa slut.. eller ja, i varje fall för min del! "Festen" håller igång fram till midnatt, men vi i Almåsa's Nya Fritidsförening.. har i alla fall slutfört sin uppgift.. *smile*

Hann ta ett fåtal foto, men de får jag lägga upp vid ett senare tillfälle.. För nu ska vi göra oss i ordning för att åka hem till go'a vänner och äta grillat och njuta av en underbar sommarkväll..!!

Lev medan ni kan..
- Puss och Kram!

Av Jenny-Blue - 8 juli 2013 21:35


Det finns så mycket, som vi tar för givet i livet.. Saker som kanske, allra första gången, upplevdes som lyx, eller sågs som en kärleksförklaring, blir rutin.. och vi slutar att se alla dessa små "mirakel"..?!

Jag minns.. för många, många år sedan.. Då Tomas började ringa mig på morgonen.. Först och främst ville han hjälpa mig med att vakna och att komma upp ur sängen, men jag vet att han även ringde för att ge mig en bra start på dagen.. Detta gjorde han varje morgon, VARJE MORGON.. i många år.. Och jag kommer ihåg att det kunde vara morgnar då jag mer eller mindre avskydde hans "tjatande" om att det var dags att gå upp ur sängen..?!

Men så kom dagen då han inte ringde mer.. Vi separerade och plötsligt "försvann" det som hade blivit min morgonrutin..?! Och det blev precis så, som man säger.. "Man saknar inte kon, förrän båset står tomt"..
- Helt plötsligt (?!) kunde jag se hur mycket "kärlek" det egentligen hade varit, under alla de åren, i varje telefonsamtal.. För mig var det kanske ren rutin, något som bara skulle hända och som också hände.. men bakom varje telefonsamtal låg där både tid, tanke och välvilja.. VARJE GÅNG..?!

Och så är det med många saker och händelser här i livet.. Det vi får kanske tas lite för givet, medan det egentligen är menat med kärlek från den som "ger".. Vilket är väl värt att tänka på.. VARJE GÅNG, det händer..!!

- Ta hand om er och var rädda om varandra..!!

Av Jenny-Blue - 5 juli 2013 02:36


Jag hade egentligen inga planer på att blogga idag.. Har mycket som snurrar i huvudet.. Men så lyckades jag fånga upp en av alla mina tankar och kunde fokusera på den.. Vilket var ganska så skönt..?! Därav detta inlägg..

Sitter och scrollar på facebook.. Glädjs åt alla de som är, har varit, eller ska iväg på semesterresa.. Paris, Legoland, Mallorca, Husvagnen..?! Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna en viss avundsjuka. Spelar ingen roll om det är en helg i husvagnen, eller en vecka på Mallorca.. Just nu känns det som om det aldrig kommer att hända i mitt liv..?!

Blir lite irriterad på mig själv, för att jag inte vågar resa ensam..?! Även om jag vet, att det egentligen handlar om att jag vill ha någon att "uppleva" resmålet tillsammans med, mer än rädslan för att vara ensam.. Visst hade jag kunnat ta ungarna med mig.. vilket jag faktiskt gör hela tiden..! Men då blir det oftast mer dagsutflykter.. Om vi inte åker till mormor och sover över..?! Och visst tror jag säkert att vi hade kunnat ha hur roligt som helst tillsammans (jag och bara barnen) oavsett vart vi hade åkt.. Men jag skulle nog ändå önska mig ett vuxet resesällskap också..

Eller bara ett vuxensällskap (?!) Jag älskar mina barn!! Och vill dem allt gott!! Men gudarna vet, att jag skulle kunna behöva sakna dem lite.. alla tre.. SAMTIDIGT!

Sen är det ju lite så också.. (?!) Det där med pengar i överflöd, hade ju inte skadat heller.. *smile*

- Ja ja.. Det står inte i mina stjärnor helt enkelt.. Förmodar man lever det liv man väljer..?!

Av Jenny-Blue - 2 juli 2013 02:58


Tanken var att jag skulle skriva några kloka rader, direkt efter tidigare inlägg..

Att jag skulle lyckas få till något kort, men bra.. innan jag gick och lade mig..

Men nu har jag suttit här närmare i 55 minuter.. utan att komma på något vettigt..?!


- Kan kanske ha att göra med att jag har vissa koncentrationssvårigheter (långt ord)..

Då jag fortfarande lyssnar på "Infected Mushroom".. Har en hel lista att njuta till och

det verkar som om musiken får tankarna att.. ?? Ja, jag kan inte koncentrera mig, helt enkelt..?!


- Det är bara så JÄ*LA BRA!!

Det är visserligen bara snart ett år sedan jag lyssnade på just denna typen av musik..

Hände ofta på jobb, innan mammaledigheten.. Men så igår.. (läs söndag) blev det att

jag av någon anledning spelade en låt.. och så var det som om jag var 16 år igen..?!

- Energin.. Inspirationen.. Lyckan.. Odödligheten.. *Ha ha ha* Det är helt GALET!!


Härligt, men galet..! Vissa saker kommer man nog aldrig att växa ifrån..?!


Kom att tänka på vad jag sa till mig själv och mina "mellanstadie-kompisar", som det var på den tiden.. Att "Om ni ser en gammal tanta, om 60 år (?!) på 70 bast, i jeans med sönderslitna hål på knäna, så är det nog bara jag".. Och det stämmer nog fortfarande..?! Jag skulle förvisso inte vilja vara 10-12 år igen.. Har inget större behov av att vara tonåring heller.. Inte ens 20-25, faktiskt..  Jag trivs allra bäst i den ålder jag är.. med alla de erfarenheter som livet gett mig. Min självkännedom, inre styrka.. och med den kapacitet, jag vet jag har för att kunna åstadkomma det jag drömmer om..!!

- Sen att jag får tänka efter en stund innan jag svarar rätt på frågan om hur gammal jag är, är väl en annan femma.. *hi hi hi* Då det verkar som om jag stannat på en ålder av 32 vårar..?! *ha ha ha*.. 35 bast, som jag egentligen är.. och redan senil..?! *ha ha ha* Ja ja.. Det är skit samma, då jag just nu, med musikens toner i öronen, är 16.. *smile*


Av Jenny-Blue - 2 juli 2013 02:16


Jag vet, att långt ifrån alla har samma musiksmak som jag.. i alla fall

när det gäller sådan här musik.. Men man bara MÅSTE ge denna låten en chans..!!

Har man inte lyssnat på HELA låten, kan man inte uttala sig.. alls!! *smile*

- Jag bara.. helt enkelt.. ÄLSKAR den!!



Allra bäst är den i hörlurar..!

Eller också spelandes jä*ligt högt..

- Helst så högt att man kan känna den..!!

*smile*


#infectedmushroom #musik #kärlek

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards