Direktlänk till inlägg 8 mars 2013

- Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!!

Av Jenny-Blue - 8 mars 2013 09:56


Det är fredag.. den 8 mars.. och vi firar internationella kvinnodagen..

Eller ja.. Hur firar man denna dag egentligen?


Jag vill ju tro att vi kvinnor blir firade med blommor, eller kanske en god middag.. från våra män..?! Men sen å andra sidan, tillhör jag ju de som har det väldigt bra som just kvinna.. Jag får klä mig som jag vill, tycka som jag vill, säga.. nästan.. vad jag vill.. Jag är fri till att träffa vem jag vill, när jag vill, hur jag vill.. Jag har bostad och jobb och tjänar mina egna pengar.. Jag har tre underbara ungar, som jag får träffa, trots seperation från deras pappa, precis när jag vill..


Så egentligen är nog inte denna dagen sådär värst mycket till mig.. även om jag är kvinna..?!

- Visst är det nice att få blommor.. men det känns ganska så "ytligt" en dag som denna..?!


Denna dagen är mer till alla de kvinnor som inte har det så bra.. En dag som ska få oss, kvinnor och män att uppmärksamma det faktum att det finns kvinnor runt omkring oss.. i hela världen.. som går fruktansvärda öden tillmötes.. 

Kvinnor som blir misshandlade och hotade till livet, vardagligen.. Kvinnor som blir våldtagna.. av en, eller flera.. eller till och med av sina egna makar.. Kvinnor som inte får klä sig som de vill, eller som inte anses ha någon rätt till att tycka, eller säga, vad de vill.. Kvinnor som förföljs och blir tvingade till att fly.. lämna sina nära och kära, för att under okänd identitet kunna överleva.. Kvinnor som lever i skräck.. för sina egna och sina barns liv.. Kvinnor som är så fattiga att de inte kan ge sina barn, det alla barn förtjänar.. mat, nya kläder, leksaker.. eller ens en frukt i skolan..


Samtidigt som jag känner otroligt mycket för "mina systrar", känner jag mig väldigt liten, då hjälpen jag kan ge ses som liten..?! Men det har faktiskt hänt att jag har fått den stora äran att kunna sträcka ut min hand till en behövande.. Hon blev lämnad av sin överkontrollerande man och han tömde deras lägenhet på allt.. Inte så mycket som en disktrasa, fick hon behålla.. Hon fick sova på golvet, då han tog både sängen och soffan.. och med en hyra som tog mestadels av hennes pengar, hade hon ett helvete att få ihop till ett "nytt hem".. Hon hade/har tre barn.. och att vara mamma, samtidigt som att råka ut för en sådan "smäll" måste ha varit ett rent helvete.. Inte det att vara mamma.. missförstå mig rätt.. men att ta sitt vuxna ansvar och "hålla ihop" rent personligt.. Bara det att försöka förklara för sina barn..?!!

Våra vägar möttes i samband med "hennes stora smäll".. och när jag fick höra om hennes situation, blev jag fruktansvärt arg.. och kunde inte låta bli att engagera mig! Jag plockade ihop lite hushållsgrejer, dubletter, som jag hade hemma.. och tog en runda till ÖB och köpte sånt som man (bara) har hemma (?!).. Tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, diskborste, kökssvampar, mm.. Allt som allt tog det väl två timmar och kostade 300 spänn.. "Mini" för mig (då) men "MEGA" för henne!


Hon blev överlycklig över de två diskhandukarna jag hade stoppat ner i lådan..?!! Det förklarar hennes situation och beskriver hur "lite" som krävs för att hjälpa en behövande! Hon är tacksam än idag.. och det värmer mitt hjärta att jag hade och fick möjligheten, att få hjälpa en "syster i nöd"..!!


Men långt ifrån alla blir "räddade".. Och det är väl därför vi har denna "internationella kvinnodag"..?!

Sen att det bara finns en dag, som denna, kan ju kännas lite skruvat, då de utsatta kvinnorna lever 365 dagar om året..?! Men visst, det är kanske en start.. och bättre än inget..?!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny-Blue - 25 september 2023 19:31

  Jag har tagit bort mitt förra inlägg. Ber om ursäkt och yrkar på sinnesförvirring..  - Kärlek & Ärtor till alla!      ...

Av Jenny-Blue - 7 september 2023 23:09

  Idag har jag haft en hel rad av tänkbara rubriker att blogga om.. fram tills nu..?! Så jag skriver bara några rader om hur tacksam jag är för att jag har så fina barn. Jag är så stolt över alla tre, att jag skulle kunna spricka emellanåt.. Känner...

Av Jenny-Blue - 27 augusti 2023 13:08

  Igår var jag i Åkarp med uppdrag aniktsmålning för barn. En givande uppgift en solig lördag, för mig som pedagog och konstnär..    Man skulle kunna säga att det är den perfekta kombon..?! Även om ansiktsmålning är något helt annat än akryl ...

Av Jenny-Blue - 22 augusti 2023 22:08

  För ett halvår sedan kunde jag knappt hantera frågan. "Vad ska vi äta idag mamma?"   Idag kör jag och handlar efter jobb.. åker hem och packar in matvarorna i kylen, för att sätta mig i bilen igen och köra bort till fotbollsträningen som jag ...

Av Jenny-Blue - 16 augusti 2023 23:35

  Jag har ändrat runt lite i menyn och uppdaterat några texter.. Och jag firar att jag varit driftig som attan under dagen..    Först jobb, med start 7:30.. som jag överlevde.. ?! (Bara det är en bedrift..) Sedan lyckades jag hitta ett spec...

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards