Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

- Så var den då här.. årsdagen jag har gått och haft ångest över.. Eller som de flesta andra kallar dagen för idag - Morsdag..

Av Jenny-Blue - 26 maj 2013 11:53


Idag är det på dagen, ett år sedan jag flyttade in i min lägenhet..

Helt ofattbart att det redan har gått ett helt år..?!

Och om man ser till hur jag mådde då.. är det ett mirakel att jag mår så bra idag..

- Miraklet heter Jasmine.. *smile* Är ganska så övertygad om att jag hade mått,

om jag hade mått över huvudtaget, väldigt mycket sämre.. om jag inte hade haft

min älskade dotter!


Jag vet att det är morsdag idag, men jag skulle nog ändå vilja hylla min dotter!! 

För utan min dotter, hade jag inte varit någon bra mamma.. Sen att jag inte har

blivit firad med varken frukost på sängen.. eller med några blommor.. eller ens fått

ett "grattis", kan ju kännas lite sådär..?! MEN jag väljer att se det som att jag är

mamma även idag.. medan flertalet andra mammor, idag kanske slipper/missar allt

sitt "mammagöra", så som laga mat och passa upp på sina barn..?!

- Misstolka mig rätt.. Jag missunnar ingen mamma denna dag! All heder åt er!!

Men jag tänker som jag gör, för att inte tycka synd om mig själv.. och dessutom,

så vet jag ju faktiskt inte vad kvällen har att erbjuda, då klockan bara är "lunch"..


Sedan jag flyttade "hemifrån" har jag lärt mig sååååå mycket! Och jag kan ärligt säga att jag är

mäkta stolt över mig själv, som har fixat min och Tomas separation, så bra som jag faktiskt har

gjort!! En av de första grejerna, jag lärde mig, var att alla dessa "bilder" vi har.. av hur vi vill se

vårt liv.. kan vara farligare, än vad vi tror.. Och att om vi "släpper" taget om dessa bilder.. så blir

allt mycket lättare!

Exempel: Jag hade en bild av mig själv, mina tre barn, min hund och min sambo i ett hus.. Med trädgård för barnen och hunden att röra sig fritt i.. En plats där vi skulle leva våra liv och skapa en massa minnen tillsammans.. med allt från en lugn och solig frukost på altanen, till trevliga fester och kalas.. både ute och inne. Barnen med vars ett rum, inrett passandes till deras personlighet och plats för i alla fall en kompis var.. Och en hörna någonstans för hunden, att kunna dra sig tillbaka till om hon så önskade.. Jag skulle alltid ha något att göra i huset, eller i trädgården.. och mitt stora intresse för blommor skulle smitta av sig på mina barn..

- Ja, jag skulle kunna måla bilden hur stor som helst.. men jag tror att ni fattar vad jag menar..?!


Men så kom verkligheten!

Familjen splittrades.. Vi hamnade i en liten trea.. där de två äldsta barnen får dela rum och den minsta får dela rum med sin mamma.. Hunden fick förvisso en egen plats att dra sig undan till, men trädgården blev ett "minne blott".. Det är här.. just HÄR.. i detta skede som det är som allra lättast att bli bitter!

Man tycker att det är orättvist att man inte får det man så gärna önskat. Det är hjärtskärande att inte kunna ge sina barn, det man tycker att de allra minst förtjänar.. och allt är pga. att en annan människa säger "stopp".. "Jag älskar inte dig längre"..


Fråga mig inte hur jag gjorde det.. men jag lyckades göra mig av med mina drömmars bild.. Utan att bli bitter eller sörja över det jag inte fick, suddade jag ut min "fantasi" och helt enkelt ersatte den med verkligheten.. För hur jag än vred och vände på det, finns det ju faktiskt de som har det hundra gånger värre!! En tanke som ofta fick mig att hålla mig över ytan..


Sen att jag hade en liten kris på andra hållet, får jag väl

motvilligt erkänna.. då jag ofta, i början, ställde mig frågan "varför?"

- Varför ska jag tjata på ungarna om att till exempel inte rapa högt vid matbordet?

Vad spelar det för roll? De vet ju att man inte ska göra det och de kommer ändå göra

som de vill senare i livet..?! Min bild av att mina barn, sitter ordentligt vid matbordet,

utan att rapa högt, kanske ändå spricker imorgon..?!

Ja.. svårt att förklara, men så var det i alla fall..


På något sätt känns det ganska så skönt att årsdagen är här..?! Jag vet inte varför, men jag har faktiskt haft lite ångest över den.. HELT I ONÖDAN..?! Då det idag känns ganska bra..?! Eller så är det kanske just pga. alla dessa ångestfulla tankar som jag kan må bra idag..?! Jag har redan gått igenom det, liksom..?! Hur som helst, så kan jag säga att hoppet är tillbaka! Som jag skrev, så har jag lärt mig väldigt mycket.. om mig själv, under året som gått.. och jag har gång på gång bevisat för mig själv, hur stark en människa kan vara, när det väl gäller.. Visst har jag haft mina "dippar".. SÅ KLART! Jag är ju inte övernaturlig!! Men jag måste ändå ge mig själv en klapp på axeln för allt jag har åstadkommit!


För ett år sedan rasade min värld.. och som alla andra som blir "utsatta" för en sådan livskris, hade jag väldigt svårt för att se ljuset på andra sidan tunneln.. Idag kan jag inte bara SE ljuset, utan även känna dess närhet.. Och min fantasi.. mina drömmar.. har redan börjat måla nya "bilder".. som en dragningskraft framåt i livet, som jag alltid har varit beroende av.. och som äntligen vågar visa sig igen..


Det är morsdag, men jag hyllar min dotter! För hade jag inte burit henne i min mage, när det stora beslutet om min och Tomas separation togs, hade jag nog slutat äta helt.. Om jag inte hade väntat hennes födsel, hade mitt hem fortfarande varit fyllt med kartonger.. Hade jag inte behövt amma henne, hade spritflaskan kunnat vara min bästa vän.. Hade jag inte haft min dotter, hade jag inte behövt att ta mig ut bland folk på gatorna, för att gå på bvc kontroller.. Utan min dotter, hade jag inte haft någon som fått mig att börja dagen med ett leende..


Ja, jag har två barn till.. och jag älskar mina pojkar mer än livet själv.. Men eftersom de redan var så stora.. och "bubblan" var så nära, så hade jag nog inte orkat att stå emot mina "inre demoner".. om jag inte hade haft "Mina Jasmine"..


- Så.. Ett stort Grattis, till alla underbara.. fantastiska.. oersättliga.. mammor, där ute!!

Ni gör ett sjutusan till jobb! Och ett ännu större GRATTIS till "Mina Jasmine" för att du fick

din mamma att klara sig igenom, den största krisen, hon någonsin gått igenom!

- Jag älskar dig!



Ps. Och ett litet grattis till mig själv.. *smile*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny-Blue - 25 september 2023 19:31

  Jag har tagit bort mitt förra inlägg. Ber om ursäkt och yrkar på sinnesförvirring..  - Kärlek & Ärtor till alla!      ...

Av Jenny-Blue - 7 september 2023 23:09

  Idag har jag haft en hel rad av tänkbara rubriker att blogga om.. fram tills nu..?! Så jag skriver bara några rader om hur tacksam jag är för att jag har så fina barn. Jag är så stolt över alla tre, att jag skulle kunna spricka emellanåt.. Känner...

Av Jenny-Blue - 27 augusti 2023 13:08

  Igår var jag i Åkarp med uppdrag aniktsmålning för barn. En givande uppgift en solig lördag, för mig som pedagog och konstnär..    Man skulle kunna säga att det är den perfekta kombon..?! Även om ansiktsmålning är något helt annat än akryl ...

Av Jenny-Blue - 22 augusti 2023 22:08

  För ett halvår sedan kunde jag knappt hantera frågan. "Vad ska vi äta idag mamma?"   Idag kör jag och handlar efter jobb.. åker hem och packar in matvarorna i kylen, för att sätta mig i bilen igen och köra bort till fotbollsträningen som jag ...

Av Jenny-Blue - 16 augusti 2023 23:35

  Jag har ändrat runt lite i menyn och uppdaterat några texter.. Och jag firar att jag varit driftig som attan under dagen..    Först jobb, med start 7:30.. som jag överlevde.. ?! (Bara det är en bedrift..) Sedan lyckades jag hitta ett spec...

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards