Alla inlägg den 29 december 2014

Av Jenny-Blue - 29 december 2014 14:33


- Var tog nu sladden vägen?!!
Jag höll i den, då jag skulle fixa med boxar och DVD-spelare i vardagsrummet.. Ingång.. utgång.. HDMI1.. Nej.. HDMI2.. Ja.. och så ringde telefonen.. och nu saknar jag en sladd??!!

- Hur är det ens möjligt..?!
(Ibland skrämmer jag mig själv..!)

Jaha.. Förmodar att jag ska leta upp en strömkabel nu då..? Barn.. Ni får vänta på filmen.. mamma måste bara hitta sladden, som jag höll i handen..?!! *suck*

Av Jenny-Blue - 29 december 2014 07:00


Det är lätt att glömma bort, hur ledsen och hur dåligt man har mått.. när man helt plötsligt mår mycket bättre.. Jag förmodar att det är ett av livets goda..?! Det där med att man minns det som varit bra, hellre än det som varit dåligt.. Men ändå är det ju ändå det som formar oss till stor del, i resten av våra liv.. Man får en helt annan inblick.. förhoppningsvis.. om hur illa det kan vara för andra.. och hur de egentligen mår, innerst inne.. även om det kanske inte syns tydligt på utsidan..?! Kalla det för ett sjätte sinne.. som faktiskt är en förmåga, att kunna hantera vissa situationer "smidigare" än vad man kanske hade gjort tidigare.. innan sin egen erfarenhet..?!


Sen är det ju långt ifrån alla som vill minnas, vad de faktiskt har varit med om.. Var de kommer ifrån.. Ta bara den lilla gråa musen, som var ingenting.. Tills han gjorde karriär.. och helt plötsligt började att trycka ner sina gråa små mus-kompisar.. (kanske till och med några av de som hjälpt honom att göra karriär..?!) Då han helt plötsligt ansåg sig vara bättre än alla de andra som inte lyckats lika bra som han själv..?! *Långsökt kanske..?! Konstig jämförelse..?! Men jag tror ändå att ni fattar..?!*


Ja ja.. Det jag ville ha sagt med detta inlägg, i alla fall.. är det att det är viktigt att minnas vad man har varit med om. Det är viktigt att förstå vad som har hänt, även om man kanske aldrig kommer att kunna förstå varför det hänt.. Att man vågar minnas.. och tar lärdom av det som hänt.. och att man i bästa fall kan hjälpa andra..!


För är det inte så..? Att vi ska kunna hjälpa varandra..?!


Jag kan villigt erkänna att en av de tydligaste tecken på att någon har blivit utsatt för något tragiskt.. ta mobbing, ensamhet och utanförskap, till exempel.. visar sig kraftigt, i när personen i fråga känner igen sig och vet vad den andra går igenom.. rent känslomässigt.. Ett tecken, som kanse inte kan fås, på samma sätt, från någon som inte vet..


Nu menar jag inte att man inte kan ha empati, för någon som exempelvis blir mobbad.. bara för att man inte själv har blivit det.. men det är betydligt lättare att förstå om man själv har varit "där".. Just i mitt fall, har det inte handlat om mobbing.. utan ren och skär depression.. Men min erfarenhet har visat på att "likasinnade" faktiskt har större förståelse, än vad övriga har..


Sen har vi det här med att kanske inte själv ha vetskapen om vad som faktiskt håller på att hända.. och som den som vet, kanske inte kan förklara.. då den som inte vet vägrar att lyssna, eller förstå allvaret i det hela.. Som när någon, som har gått in i väggen, kan se det ganska så tydligt på någon som är på väg att gå samma väg.. 

(Jag kanske yrar..?! Låter kanske helt galet, det jag skriver..?! Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar..)


- Summa sumarum..

Alla har vi våra stenar i fickan, att bära.. En del stenar är tunga, andra skaver.. somliga har många, andra har bara en.. men oavsett, så är det viktigt att vi tar dem med oss.. Inte för att vi ska behöva kämpa med dem i resten av våra liv, men för att vi ska lära oss att hantera dem.. Känna oss starka för att vi faktiskt kan ha de kvar.. och ändå fortsätta leva våra liv.. Att låta dem påminna oss, om vad vi varit med om.. vem vi var.. vem vi blev.. och vem vi kommer att bli.. både för oss själva, men också för andra.. Och ju fler vi är, som hjälper varandra.. desto lättare kommer stenarna bli att bära..


(Samma gäller ju såklart för alla vackra blommor, som vi bär med oss.. men det är ett helt annat kapitel.. som vi tar en annan vacker dag.. *smile*)


Må Gott Vackra Människa!

Ta hand om dig, var rädd om andra.. och glöm inte bort att kramas!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards