Direktlänk till inlägg 29 juli 2012

Den stora "smällen"..?!

Av Jenny-Blue - 29 juli 2012 10:26


Sedan den 16 november 2011 har mitt liv förändrats på alla sätt och vis..

Det har varit en svår tid, men med mycket stöd från många runt omkring mig,

tycker jag ändå att jag har klarat mig ganska så bra.


En av mina närmaste vänner, som själv gick igenom en skilsmässa för många år sedan,

har dock hela tiden sagt att jag måste vara beredd på "Den stora smällen".

Den som kommer sedan när du tror att allting har lagt sig..

Under månaderna som har varit, har jag ibland blivit så ledsen, mellan mina starka

stunder och jag har då fått för mig att detta måste vara "smällen" som S pratat om..

.. men så har det gått över igen, på en timme eller två..?!


Utan att be om empati eller försöka locka fram några "Tyck synd om mig känslor" hos någon, vill jag ändå poängtera, att jag gått igenom en separation och att jag har varit gravid under hela tiden..

Att vara gravid är ganska så påfrästande för en kvinna.. Att genomgå en separation, för den som fortfarande tror att hon älskar, är påfrästande.. Att vara mamma till två pojkar, kan också vara rätt så påfrästande.. Allt detta tillsammans, kan kännas totalt hopplöst..


Jag, som egentligen är den som skriker och gormar, när jag tycker att något är fel, har med största förvåning klarat mig ganska så bra och tagit mig igenom dessa långa månaderna på ett relativt lugnt sätt, trots alla "slag och sparkar".


När Jasmine kom till världen, för åtta dagar sedan, mådde jag som en drottning..

Äntligen var hon här, mitt lilla ljus i allt mitt mörker!


Jag har blivit mamma två gånger tidigare.. och jag vet att det är tufft att vara småbarnsmamma.

Jag vet att små bebisar är väldigt tidskrävande och att de tar på krafterna.. Men va f*n, jag har ju klarat värre.. kan jag tycka.. Och som sagt jag har ju gjort det två gånger tidigare..


Men så igår, brast det..

Det är som om hela kroppen får fullständig panik.. Man brottas med sig själv..

Vill släppa ut alla tårar och all sorg. Släppa ut all illska och bara ha sönder något..

Vill skrika och beté sig allmänt illa..! Men samtidigt måste tårarna gömmas och

känslorna behärskas, när man står där i köket och lagar mat till sin lilla tre åring,

som ändå ställer frågan om varför man är ledsen..

- Känner sig dum, när man ljuger ihop en liten vit lögn om att "mamma är lite trött bara"

och "det går snart över igen".. Allt för att skydda sin lilla kille..


Någonstans intalar man sig själv att man är superkvinnan..

Superkvinnan som klarar allt..

Jag vet att jag är en nattmänniska.. så vad är då problemet med att inte komma isäng förrän klockan 4-5 på mogronen..?! Jag kan ta en paus, från ett skrikande barn, med ett bloss på balkongen, för jag vet att det är bättre att jag är lugn och harmonisk, än stressad och irriterad.. Jag kan laga mat, vet hur man diskar, ser det som avstressande att städa och jag älskar mina barn!

Jag har accepterat det faktum att det inte är jag och Tomas mer.. och att det egentligen inte har varit det de senaste åren.. Jag stormtrivs i min nya lägenhet, jag får ihop ekonomin, jag är händig och får faktiskt saker gjorda när jag väl har bestämt mig..


Men så har vi ju det där med "allt på samma gång".. När det bara blir för mycket av allting..

Treårs-trots som ska underhållas, matas och pysslas om, men som äntligen kommer i säng,

men som avlöses av sin lillasysters spädbarnsbehov..

En liten bebis som skrikit precis hela dagen.. otrösterligt i mellanåt.. och som inte slutar

för att det blir natt..

Disken växer på diskbänken, tvättkorgen är överfull och dammråttorna dansar runt på golvet..

Och någonstans här känner jag ett stark behov av en dusch och lite egentid.. bara i fem minuter..?!


Detta tillsammans med ensamheten och behovet av en "partner".. Lite tankar, känslor och

efter-graviditets-hormoner på det, så får du en härlig coctail som sätter hela dig i gungning..

Konflikten med mig själv att behöva ringa efter hjälp eller att klara det själv, gör inte heller saken lättare.. De inre demonerna vill ta över, men du kontrolleras hela tiden av att stå ut för barnens skull..


Det blev i alla fall, mot alla odds, att jag ringde till Tomas.. klockan ett på natten.. och bad om hjälp..

Och som den hjälte han innerst inne är.. så stod han i dörren tjugo minuter senare.. yrvaken och redo för att hjälpa mig..


Jag vet inte om detta var början på "smällen"..?! Eller om det var hela..?! Eller ens om det var den över huvudtaget.. Jag vet bara att det var väldigt skönt att Tomas kom och pysslade om mig lite.

Och för det är jag hjärtligt tacksam..!


 
 
Ingen bild

inger

29 juli 2012 17:58

Hejsan! jag känner verkligen med dig, jag vet verkligen hur det är, antagligen var det smällen som kom nu men tyvärr kan den sitta i ett tag. Du får gärna ringa mig så kan jag gå ut och gå med Jasmine en långpromenad så får du lite tid för dig själv för det behöver du, vad det än är så hjälper jag gärna till och det gör även Emma hon är ju fortfarande arbetslös, så ring bara. Kram Inger

Jenny-Blue

1 augusti 2012 08:42

Hej.

Ja, det är ju just det.. Den där smällen ska ju vara ett tag..?! Men när jag brakar ihop, varar det oftast bara i några timmar..?!
Sedan kan det ta flera dagar, veckor innan det händer igen..

Men så pratar jag väldigt mycket med Tomas också.. Och trots att jag vill skylla allt på honom.. så måste jag erkänna att han är fenomenal på att ställa upp i alla lägen.

Jag är jättetacksam för din vilja att hjälpa till och det kommer säkert en dag då jag behöver den!

Och så måste vi hitta en dag då vi kan träffas. Det kan ju vara en dag då jag har grabbarna, så du får träffa dem också, för det vet jag att de hade tyckt var kul.

Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny-Blue - 25 september 2023 19:31

  Jag har tagit bort mitt förra inlägg. Ber om ursäkt och yrkar på sinnesförvirring..  - Kärlek & Ärtor till alla!      ...

Av Jenny-Blue - 7 september 2023 23:09

  Idag har jag haft en hel rad av tänkbara rubriker att blogga om.. fram tills nu..?! Så jag skriver bara några rader om hur tacksam jag är för att jag har så fina barn. Jag är så stolt över alla tre, att jag skulle kunna spricka emellanåt.. Känner...

Av Jenny-Blue - 27 augusti 2023 13:08

  Igår var jag i Åkarp med uppdrag aniktsmålning för barn. En givande uppgift en solig lördag, för mig som pedagog och konstnär..    Man skulle kunna säga att det är den perfekta kombon..?! Även om ansiktsmålning är något helt annat än akryl ...

Av Jenny-Blue - 22 augusti 2023 22:08

  För ett halvår sedan kunde jag knappt hantera frågan. "Vad ska vi äta idag mamma?"   Idag kör jag och handlar efter jobb.. åker hem och packar in matvarorna i kylen, för att sätta mig i bilen igen och köra bort till fotbollsträningen som jag ...

Av Jenny-Blue - 16 augusti 2023 23:35

  Jag har ändrat runt lite i menyn och uppdaterat några texter.. Och jag firar att jag varit driftig som attan under dagen..    Först jobb, med start 7:30.. som jag överlevde.. ?! (Bara det är en bedrift..) Sedan lyckades jag hitta ett spec...

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards