Alla inlägg den 16 december 2013

Av Jenny-Blue - 16 december 2013 23:47


Som förälder har man inte så mycket att säga till om, gällande vilket företag som skolan ska anlita, för att ha hand om ens barns skolfoto. Personligen råkade jag ut för Fovea, i år.. och jag måste säga att det är hutlöst vad de kan ta betalt..?!! Fattar inte hur det kan kosta typ 100 spänn för ett ark.. ETT ARK..?! Speciellt inte när jag kan få egentagna foto i förstoringar, i samma förmat som dessa skolfoto, för 15-25 kronor styck, hos andra företag..?!


Men, nu var det inte priset som jag ville klaga på, mer än så.. Huvudsakligen, skriver jag detta inlägg, pga. deras fantastiskt knasiga system, gällande beställningar, men framför allt gällande själva betalningarna..


Jag tar mig själv.. mitt fall.. som exempel, så kanske ni kan förstå min frustration lite bättre..?!


Jag har tre barn. Ett av dessa barn går på skolan.. och blir fotograferade en dag.

Sedan har jag två barn till, men dessa går på dagiset (förskolan) och blir båda fotograferade en annan dag. Tillsammans blir detta tre "fotopaket". Dessutom önskade jag syskonbilder från dagis.. vilket innebär att jag har fyra "fotopaket" att invänta.. So far so good..!


När bilderna är klara, fick jag en lapp, till varje "fotopaket".. det vill säga fyra lappar, med inloggningskoder.. alla olika.. för att tvunget gå in via nätet och göra ett val av vilka bilder och hur många jag ville ha av varje. Det är här någonstans jag börjar känna hur det börjar klydda till sig..


Jag gör mina val.. på alla mina fyra "fotopaket".. med alla koder och allt vad det innebär.. skickade iväg ordern.. och väntade med spänning på att få hem bilderna. Tidskrävande och aningen "pilligt" att logga in och välja paket.. men jo, det fick ju gå.. Och det gjorde det.. tills "paketen" kom..?! Det blev inte helt rätt, kan jag säga..?! (Och JAG VET precis vad jag beställde, då jag känt, för ordningens skull, att jag gjorde bäst i att skriva ner alla mina val allt eftersom jag kryssade i dem via nätet..)


Här blir det då jag, som förälder, som måste skicka tillbaka de bilder som inte blev rätt.. (En sak om man kanske ångrar sig, men jag fick verkligen bilder som jag INTE hade velat ha från första början..?!) Detta kostar mig både tid och pengar..


Eftersom tre av fyra "paket" kom samtidigt.. blev det en ganska så rejäl slutsumma att betala..

(För att ni ska ha en hum om vilka siffror vi pratar om så kostade mina valda "paket" ca 600 kronor styck.. alltså i runda slängor 2400 kronor) Men i alla fall.. Eftersom jag verkligen ville ha bilderna och kände att jag ville prioritera dem framför annat.. mest med tanke på barnen, men också för min egen skull.. så gjorde jag så, att jag ringde upp Fovea, för att fråga om de hade någon form av avbetalningsplan. Till svar fick jag: "JA, man kan få dela upp betalningen på tre månader."

- Bra tänkte jag. Mycket pengar, men det kan det ju vara värt.. Fina bilder.. på riktigt fotopapper.. i lite olika förmat.. Minnen för livet..


"Fotopaketet" från skolan, som togs först, kom först.. men bara några dagar senare kom de andra tre.. När jag ringde till Fovea, hade jag "bara" fått bilderna, men jag visste ju på ett ungefär vad bilderna skulle komma att kosta.. Fakturorna skulle komma senare.. av någon konstig anledning..?! När jag pratade med tjejen, som fick hand om mitt telefonsamtal, sa hon att jag skulle vänta tills fakurorna kom.. och sedan ringa in igen och be om att få allt på avbetalning..

- Åter igen hade det kostat mig tid och pengar.. för ingenting..?!


Fakturorna kom.. och jag ringde till Fovea igen.. fast den här gången ringde jag inte hemifrån, utan från jobb, vilket innebar att jag inte hade alla fyra fakturorna med mig, utan bara en.. Detta i sin tur, formade hela det där telefonsamtalet till ett stort jädra irritationsmoment, då tjejen på andra sidan luren, verkade ha svårt för att hitta alla mina fyra "fotopaket" när jag bara hade ett användarnamn/kod..?! Men tillslut, efter mycket om och men.. så var allting löst, enligt tjejen.. och jag var nöjd med att äntligen få lägga på luren. (Än en gång, min tid och mina pengar..) *Är det bara jag, eller verkar det inte onödigt korkat att ha FYRA "konto" när det är jag, en och samma person, som ska betala hela kalaset i slutändan..?! Fast nej, jag glömde ju.. Det tillkommer en distributionsavgift, på 29 kronor på varje order/"paket".. vem den nu gynnar..?! Men jo, det är ju klart att de vill ha allt uppdelat då..?!*


Hur som helst.. Problemet löst.. livet gick vidar.. i ungefär en månad, då det plötsligt kom TRE fakturor.. och en påminnelse..?! PANIK! Jag hade ju pratat med Fovea..?! Ringde till dem igen..


- Jaha, det är bara registrerat EN delbetalning hos oss.. Vill du ha de andra också på avbetalning?!

- JAG VILL HA SLUTSUMMAN PÅ AVBETALNING..!!!

Åter igen.. min tid, mina pengar.. men fixat och klart.. När lönen sedan kom, lite mer än väntat, så tänkte jag att jag skulle passa på att betala lite mer och betalade därför av två stycken av de fyra "fotopaketen".. Tog bara två i högen, eftersom jag väntade mig ett sammanslaget avdrag, på en sammanslagen slutsumma..


Nu har det nästan gått en månad sedan då.. och idag fick jag en påminnelse med ett inkassokrav..?!

- AH JA MEN?! VAD ÄR DET SOM HÄNDER?! HUR F*N GÅR DET FÖR FOVEA EGENTLIGEN??!!

Och inte nog med detta..?! Jag har fått FYRA fotokataloger också..?!

- VA' F*N SKA JAG MED FYRA FOTOKATALOGER TILL?!

En till varje paket.. okej?! Men om man hade läst namnen på de olika "paketen" som ska till SAMMA hushåll.. alltså SAMMA adress.. och betalas av EN och SAMMA person.. så kan man läsa att ett "paket" heter: Syskonbild Charlie/Jasmine.. Amen..?!

- Snälla säg att det inte bara är jag..?! Hur dumt får det bli..?! Eller har jag missat något kanske?!


Så klart har jag ringt.. till Fovea idag.. IGEN?!! (Med min tid och mina pengar..)

För att få höra att just "fotopaketet - Syskonbild Charlie/Jasmine".. INTE var noterad med någon avbetalning..


- ?!


Ah, jag blir så trött.. och ännu är det inte slut..?! För jag har fortfarande två fotokataloger för mycket, som måste skickas tillbaka.. Och trots att detta f#%¤"/&& företag redan har kostat mig alldeles för mycket.. Dels i faktiska fakturor, men också i tid och pengar, så har jag två fotokataloger som ska betalas också.. a´ 59 kronor styck.. + den där lilla avgiften på 29 spänn x 2..

88+88=176..


Ja.. så ni förstår kanske varför jag, på heder och samvete, kan lova.. att..

- JAG ALDRIG MER, KOMMER ATT KÖPA NÅGOT AV FOVEA IGEN..?! ALDRIG!!!

Av Jenny-Blue - 16 december 2013 09:19


Ny vecka, måndag morgon..
Och även om det inte tillhör vanligheterna, så började faktiskt denna dag med en lussebulle och en kopp kaffe, tro det eller ej.. Men sen å andra sidan är det ju inte jultider hela tiden heller.. så en lussebulle kunde jag gott unna mig..

Ni får dock hålla tillgodo med dagens bild, om ni inte själva ger er lite julmys..?!

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards