Alla inlägg den 2 november 2011

Av Jenny-Blue - 2 november 2011 13:05


För cirkus ett halvår sedan, ringde jag min tandläkare. Jag ville beställa tid för undersökning, då en av mina tänder hade börjat ömma.. Jag får en tid och jag kommer dit. Tandläkaren tittar.. tar foto.. tittar lite till.. kliar sig i huvudet och säger: "Nä, jag ser ingenting." Varpå jag svarar: "Ja, men jag har ju ont i tanden.?!" Tandläkaren, velar lite innan han bestämmer sig för att putsa tanden lite vid tandköttet..


Mycket mer än så, blev det inte.. med eftersom den ömmande tanden slutade att ömma, räckte det för mig.. (Jag är ingen tandläkare, så vad vet jag? Det är ju därför man går till tandläkaren..)


Okej.. Tiden går.. och i söndags började det att ömma igen.. i samma tand..

Under natten mellan måndag och tisdag blev det värre och jag vaknade tre, fyra gånger, av att det pulserade riktigt ordentligt.


Tisdag morgon kom och jag hade nu tandverk till och från..

Inget att göra.. än att ringa tandläkaren.. Men jag ville inte ringa till min ordinarie, då han bara stod och kliade sig i huvudet sist, så jag ringde till Tandvårdshögskolan. I en djungel av olika tandläkare och mottagningar runt om i Malmö, ringde jag till de som jag hört talas om.. skitsvårt att veta vem man ska välja..


I alla fall.. Jag fick en tid på skolan under tisdagsförmiddagen. Jag åkte dit. Betalade. Väntade. Och blev tillslut visad in i ett rum. Eleven undersökte, frågade sin handledare, tittade igen, frågade sin handläggare, tog foto, frågade sin handläggare en gång till..

Hon kunde inte heller se någonting.. bortsett från ett litet kariesangrepp i tanden framför, vilket bestämdes att hon skulle ta hand om.


Det hela slutade med att hon fick ta bort hela min gamla fyllning, då kariesangreppet hade spridit sig in bakom lagningen (vilket inte syns på foto) När hon lagat tanden, hade den pulserande tandverken lagt sig och jag trodde åter igen att det var fixat..


I morse när jag vaknade kunde jag knappt nudda tanden (den bakom den lagade) utan att det gjorde svinont.. *suck, suck, suck* Måste ringa igen..


Så jag ringde i morse, fick en tid och åkte in..

En av handledarna från igår, tog emot mig och allting kändes bra.

Jag berättade min historien om min ordinarie tandläkare och det kändes verkligen som om han skulle ta tag i saken och göra något åt min omänskligt ömmande tand.. tills han kom fram till att jag kanske behöver en bettskena när jag sover..


När det var konstaterat, slipade han lite på den ömmande tanden, önskade mig lycka till och skickade ut mig. Ja, kanske inte riktigt så drastiskt, men han gjorde inte mer än att slipa lite.. Han var väldigt trevlig. Han förklarade att jag behövde söka upp en annan tandläkare som kunde fixa en skena till mig, då väntetiden på skolan är ungefär ett år.. 

Han var alltså aldrig oförskämd eller otrevlig mot mig, men fortfarande.. Han gjorde inget mer än att slipa lite på min ömmande tand.


Väl tillbaka i bilen.. hungrig sedan i går och fortfarande med tandverk, skulle jag försöka hitta en ny tandläkare via mobilen.. och tårarna kom..


Jag brukar ALLTID dra mig för att gå till tandläkaren, först när jag tappar en fyllning eller så, ringer jag dem.. Men just i detta fallet RINGDE JAG FAKTISKT DIREKT NÄR JAG FICK ONT I TANDEN FÖR ETT HALVÅR SEDAN!! Jag gjorde det för att jag INTE skulle få tandverk! Men INGEN VERKAR TRO PÅ VAD JAG SÄGER! Och nu sitter jag här.. MED TANDVERK och kan inte äta för att jag håller på att dö varje gång något rör vid min tand..


Förtoendet för min ordinarie tandläkare är brutet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till den där handläggaren.. Får väl se hur mitt besök hos en tredje tandläkare går, när jag ska till en ny klinik nere i Västra hamnen den 10/11..?!


LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Skapa flashcards