Alla inlägg den 11 november 2015

Av Jenny-Blue - 11 november 2015 19:22


Idag klockan 11:30 hade jag ett möte med en doktor i allmän medicin på vårdcentralen.. Samma vårdcentral som jag gått till under de senaste tolv åren, men läkaren var för mig ny.. Kände dock, redan när vi hälsade och tog varandra i hand, att hon verkade ta mig på allvar.. En obeskrivligt skön och tryggingivande känsla! Och jag tackar ödmjukast för ett gott bemötande!

Det blev ett relativt kort möte, där jag fick berätta min historia i korta drag. Skillnaden idag, från mina tidigare sådana här möten, var att jag inte kände behovet av att tvunget försvara mina känslor eller tankar.. Något som jag annars alltid har gjort i känslan av att kanske inte bli tagen på allvar, utan istället bra bli klassad som en hypokondrisk lipsill i behov av bekräftelse.

En av nackdelarna med att vara "sönder" på insidan.. är att det blir så mycket svårare att rättfärdiga behovet av proffesionellt hjälp.. (Skulle på något sätt kännas lättare att komma in på akuten med ett avhugget ben, med blodet sprutandes..?!) Men åter igen.. tackar jag vården och framför allt forskningen, som gett den psykiska ohälsan en plats inom ramen för en erkänd sjukdom..!

Jag har redan sedan mitt första samtal, pratat öppet om min psykiska ohälsa.. och vill nog tro att jag alltid har sett det som något som INTE borde tystas.. Tvärtom, har jag under hela min dokumenterade resa uppmanat fler att våga prata om hur man mår på insidan.. Jag anser att vårt välmående inte bara handlar om att kroppen är hel och fungerar som den ska.. Allt det där på insidan, spelar större roll än vad många tror och jag är övertygad om att tusentals människor skulle må mycket bättre om de bara vågade att ta steget och be om hjälp. Att våga stå på sig själva och att på så sätt också våga ge sig själv möjligheten till ett bättre liv.

Fullt medveten om att erkännandet för sig själv är mer än krävande, vill jag ändå poängtera att DET ÄR VÄRT DET!! Minns mitt första samtal som om det var igår.. Jag hade lappen med telefonnumret i handen, men fick lägga ner den på bordet framför mig då jag skakade så mycket i hela kroppen att jag inte kunde tyda mina egna siffror. Hjärtat slog så hårt att jag trodde att det skulle hoppa ur bröstkorgen och det kändes som om jag skulle tappa andan vilken sekund som helst. Jag minns tjejen på andra sidan luren, som svarade efter några signaler och jag minns hur min röst vibrerade, när jag helt utan kunskap försökte berätta varför jag ringt. Det enda jag minns av orden som jag sa är: "jag behöver hjälp".. och jag minns att tårarna kom i direkt samband med mitt erkännande inför en annan människa.. Ett erkännande som blev mitt..

Det är en förbannelse som vilar över ens axlar, när man inte mår bra.. Allt man rör vid blir infekterat och det liksom äter en inifrån.. Spiralen blir bara större och större och den onda cirkeln blir ett faktum.. Men samtidigt, de stundtals gånger man inte mår dåligt, kan jag nästan se det som en välsignelse..?! För det finns väl inget bättre än att vara känslomänniska..?! Att besitta den egentliga förmåga, som det faktiskt är, att kunna vara så öppen och samtidigt så ärlig mot sig själv, att kunna känna alla de olika energierna som fyller våra liv..?! (Även om de positiva är mer behagliga än de negativa..) Att kunna bli innerligt lycklig över någon annans glädje och framgång.. Att kunna uppfatta och verkligen se (och känna) alla de där små detaljerna som så många bara går förbi..

Jag tillhör de som vill lära mig mer om mig själv.. Jag har ett behov (ett erkänt sådant) av att våga känna. Ett ständigt behov av att utveckla mig själv, ställd inför olika känslor.. Ett behov av att faktiskt kunna svara på frågan "HUR känner du..?" Och jag älskar det faktum att jag kan sätta mig in i andras situationer och kunna bekräfta de genom att ärligt veta hur det faktiskt känns.. Samtidigt kan det vara svårt att själv visa sig sårbar, då man kanske i andras ögon verkar ha så stor koll på saker och ting..?!

För att sväva ut en aning.. så finner jag stor tröst, har jag nyligen upptäckt.. och en sorts trygghet i att höra, läsa, se filmer om.. enligt mig själv tillsynes likasinnade människor som besitter en inre kraft av både vishet och drivkraft.. Senast var filmen om Steve Jobs, men även Dalai Lama, Albert Einstein och Gandhi, för att ta några av de kända som exempel.. får mig att känna ett inre hopp om en bättre framtid och en bättre värld. Det finns en hel dröse med nya filmer, skapade av yngre inte lika kända personer, som jag är övertygad om att besitta samma egenskaper, insikter, vishet och drivkraft efter att få höras..?!

Nåväl.. För att inte sväva alldeles ut i det blå och få stämpeln "galen" i pannan, dämpar jag tidigare stycke med ett skämtsamt "ja, typ, varför inte..?" Och lämnar det sedan bakom mig..

För att återgå till den faktiskt verkligheten, baserad på fakta.. kan jag berätta något som jag läste i en broschyr, för ett tag sedan, under Skåne veckan för spykisk hälsa, för att vara exakt..

- Omkring 5-10 procent av befolkningen lider av tillstånd som kräver psykiatrisk behandling. Vanligast är depression, ångest och missbruk.
- 2010 vårdades cirka 50 000 patienter i den psykiatriska slutenvården i Sverige.
- En ökad andel ungdomar upplever stress, huvudvärk, ångest, sömnbesvär och svårigheter att hantera vardagen.
- Cirka 30 procent i åldersgruppen 16-24 år uppger att de lider av oro, ängslan och ångest.
- Allt fler antidepressiva läkemedel skrivs ut, i synnerhet till unga kvinnor i åldern 15-19 år.
- Cirka 90 procent av de som begår självmord har någon form av psykiatrisk sjukdom, där depression är den mest framträdande.
- Idag lider cirka 20 procent av alla äldre personer av psykisk ohälsa. Inom en snar framtid är 25 procent av alla äldre svenskar 65 år eller äldre, vilket gör psykisk ohälsa till en av våra största folksjukdomar.

(Källa regeringskansliet, plan för riktade insatser inom området psykisk ohälsa 2012-2016, Socialstyrelsens hemsida för psykisk ohälsa hos äldre.)

Och med det sagt, avslutar jag detta inlägg.. så du kan få fundera en stund och kanske reflektera över hur skrämmande vanligt det egentligen är att vara "trasig" på insidan..?! Allt av egen vilja så klart!! *smile*

Kärlek & Ärtor

Av Jenny-Blue - 11 november 2015 00:26


Drömmen om det goda, är en hälso- och fredsmetodik utvecklad i samarbete med experter och lärare med syfte att skapa lugn och ro i skolan, genom att ge barn, elever, lärare och rektorer en möjlighet att utveckla ett eget förhållningssätt med hjälp av de fyra metoderna: stillhet, beröring, reflektion och rörelse.

Visionen är trygga barn och unga med god självkänsla och förmåga till närvaro, som känner samhörighet med varandra och har lugna vuxna till stöd i både skolan och i hemmet.

Drömmen om det goda-metoderna är grundligt undersökta i flera forskningsprojekt och effekterna har varit goda. När elever lär sig stillhet på ett återkommande och strukturerat sätt får skolan många goda effekter, bland annat:
- ökad inlärningsförmåga
- lugnare skolmiljö
- bättre koncentration
- mindre stress och oro
- minskad mobbing

De fyra metoderna:

STILLHET
Stillhet består av avslappningsövningar med enkla visualiseringar och en stunds tystnad mitt i. Det finns flera olika stillhets- och mindfullness-övningar att välja bland, som alla lämpar sig väl för förskola och skola.

BERÖRING
Beröring består av enkla massagegrepp från klassisk massage, som barn eller elever gör på varandra. I beröringen ingår även träning av koncentration och uppmärksam närvaro. Massage stimulerar produktion av oxytocin (hormon) som visar sig påverka bland annat blodtryck, ångest, social interaktion, samt immunförsvar.

REFLEKTION
Reflekterande samtal som handlar om att lära sig att lyssna på varandra och sig själv, lyssna bakom orden och att öka förmågan att se ur olika perspektiv.

RÖRELSE
Målet med rörelse är att flytta uppmärksamheten från huvudet och uppleva hela kroppen. Inom rörelse finns Naturyoga, fredskrafts-och barnqigong. Dessa övningar kräver en del träning för att lära ut, men det finns också enkla rörelseövningar som kan användas direkt, som till exempel Meditativ gång.


Drömmen om det goda är en politiskt och religiöst oberoende, idéell förening, som erbjuder kurser och utbildningar. Samt samlar föreningen erfarenheter och kunskap från skolor som är aktiva för att utveckla och sprida metodiken. Under de senaste tre åren har över 500 lärare utbildats i föreningens metoder.

Drömmen om det goda växte fram ur ickevåldsårojektet "Dalai Lamas perspektiv" som genomfördes i samtliga Stockholms kommunala gymnasiet, i samarbete med Stockholms stad, läsåret 1995-1996. Idag har föreningen 17 års erfarenhet med stillhetsövningar på alla nivåer av skolan. Från förskolan till gymnasiet. Föreningen har drivit en mängd dokumenterade projekt. Stöttat forskning med metodiken och verkat för att stillhet ska bli ett obligatoriskt inslag i förskolan och skolan genom utbildningar, seminarier och konferenser med fokus på lugn och ro. Metodiken används och sprids i bland annat Norrköping, Oskarshamn, Vingåker, Askersund och Stockholm. Norrköpings kommun är pilotkommun sedan 2008. I januari 2014 utnämndes förskolorna "Armbandet" och "Kättsätter" i Norrköping till Sveriges första certifierade förskolor.

Drömmen om det goda-metodiken har vid sju tillfällen, senast i november 2012, presenterats för riksdagen. Motioner har lagts in i riksdagen vid ett flertal tillfällen sedan 2006.

- - - - - - - - För mer information, se www.dreamofthegood.org - - - - - - - -

Eftersom jag är extra mottaglig för utomstående energier.. och verkligen tror på att vi alla besitter vår egen.. är jag väldigt positiv gällande detta koncept. Jag känner stor nyfikenhet inför allt jag har att lära inom detta under kommande framtid.. Sambandet mellan kropp, huvud och själ är något jag ser lite som en självklarhet.. och det gör mig innerligt lycklig av att få ta del av andra som känner samma och som har samma förståelse, med likasinnad öppenhet som jag själv.. / Jenny Blue

Kärlek & Ärtor

LITE MER OM MIG...

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

   

 

      Privat konto: 

     jenny78blue 

 

    Konst konto:

     jenny78blue_art

 

      MaryKay konto:

     jennyblue_mk

 

 

LETAR DU EFTER NÅGOT SPECIELLT? SÖK HÄR:

SIDOMENYN UPPDATERAD

    16 augusti 2023

 

BLOGGFÄRG UPPDATERAD

    15 augusti 2023 

 

MIN KONST - HEMSIDA

www.jennyblueart.com

 

Följer du länken ovan, hittar du info om bokade utställningar, mig och mina verk, presenttips, mm..     

 

      

     

     

         

            - Välkommen!

 

 

LÄNKAR TILL ANNAT VIKTIGT

     

         

     

        

     

 

     

 

     

 

 

KATEGORiER

BELLA i mitt minne

   7 sep 2005 - 15 jun 2016

PitaPata Dog tickers

ARKiV

   

 

 

 

       

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       

 

 

 

      

 

 

 

       


Ovido - Quiz & Flashcards